Sökning: "män till förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden män till förskolan.

  1. 1. "Jag måste visst gråta lite!" : En text- och bildanalys om hur tröst framställs utifrån genus i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexandra Olsson; Emilia Westerlund Geidnert; [2023]
    Nyckelord :gender; comforting; childrens literature; stereotypes; genus; tröst; utvecklingsteori; barnlitteratur; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka barnlitteratur från 1970- till 1980-talet och från 2007 till 2022, och undersöka hur böckerna framställde tröstande utifrån karaktärernas könstillhörighet. Vi ville studera ifall det gick at identifiera några skillnader i hur kön framställdes vid tröstande situationer i såvär text som i illustrationer. LÄS MER

  2. 2. Att lämna bort den viktigaste man har : En kvantitativ studie om vårdnadshavares förtroende vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :My Wängdahl; Maja Bäckström Jacobson; [2023]
    Nyckelord :Inskolning; förtroende; vårdnadshavare; förskola; föräldrar; barn.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvantitativa enkätstudie är att undersöka vilka grupper vårdnadshavare som har högst och lägst förtroende för förskolan under inskolning. Grupperna har kategoriserats utifrån kön, ålder, utbildningsnivå och primärt språkbruk. LÄS MER

  3. 3. “Ska man jobba som man inom förskolan så är det bara att lära sig att hantera det” : En kvalitativ intervjustudie om manliga pedagogersupplevelser av sin roll samt position i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Hedlund; Elin Viklund; [2022]
    Nyckelord :manliga pedagoger; roll; position; förväntningar; hegemonisk maskulinitet; underordnade män; hierarkiska strukturer; normer;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt manliga pedagogers roll och position i förskolans verksamhet. Vi har utifrån männens perspektiv undersökt vad männen förväntas bidra med i arbetslaget och i barngruppen. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi intervjuat sju manliga förskollärare som arbetar i tre olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Inkludering i förskolan - Att arbeta för en förskola för alla : En kvalitativ studie med förskollärare

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Monika Reczmin; Magdalena Sjöberg; [2021]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; barn; samspel; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka verksamma förskollärares erfarenheter av inkluderande arbetssätt av alla barn i förskolan, samt hur de arbetar för att uppnå det. I studien tillämpades en kvalitativ forskningsansats. Data samlades in genom ett online frågeformulär med öppna frågor som analyserades med hjälp av tematisk analys. LÄS MER

  5. 5. Jag som man får extremt mycket uppmärksamhet av väldigt många barn, utan att egentligen göra någonting : Förskollärarstudenters uppfattningar om manliga pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Simon Lindberg; Victoria Brander; [2021]
    Nyckelord :förskolans verksamhet; diskurser; fördomar; genussystem; förskollärarstudenter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad förskollärarstudenter har för syn på manliga pedagoger och vad som kan vara anledningen till varför så få män jobbar inom yrket. För att få svar på detta använder vi oss av kvalitativa intervjuer i form av semistrukturerade intervjuer med förskollärarstudenter i olika åldrar och bakgrund. LÄS MER