Sökning: "mänskliga rättigheter litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden mänskliga rättigheter litteratur.

  1. 1. Internet of Things och samtycke enligt dataskyddsförordningen – En undersökning om hur väl dataskyddsförordningens reglering, särskilt gällande samtycke, är anpassad för Internet of Things

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Emma Bladh; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; IT-rätt; IoT; Internet of Things; sakernas internet; dataskyddsförordningen; GDPR; General Data Protection Regulation; samtycke; consent; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Internet of Things (IoT), det vill säga fysiska objekt med inbyggd elektronik som kan kopplas upp mot internet och styras eller utbyta data över nätet, har idag blivit en självklar del i många personers vardag. Det kan vara allt från hälsoarmband och kylskåp, till glödlampor och termostater. LÄS MER

  2. 2. ”Man måste ju börja någonstans” : En fallstudie av Upplands Väsby biblioteks arbete med de nationella minoriteterna

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Linda Öberg; [2022]
    Nyckelord :National minorities; Public libraries; Minority languages; Ethnic minorities; Libraries and society; Minority politics; Nationella minoriteter; Folkbibliotek; Minoritetsspråk; Etniska minoriteter; Bibliotek och samhälle; Minoritetspolitik;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur de nationella minoriteterna synliggörs på ett svenskt folkbibliotek samt hur bibliotekets arbete kan förstås utifrån R. David Lankes teoretiska ramverk för The New Librarianship. LÄS MER

  3. 3. Gabrielle Suchons ord till kvinnan (Textuella förutsättningar, språkliga ytterligheter och symboliskt värde)

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Lundin Agnes; [2021-12-08]
    Nyckelord :Gabrielle Suchon; ; kvinnor under 1600-talet; jämlikhet; kvinnors rättigheter; mänskliga rättigheter; politisk teori; frihet; bildning; dialektik; sakral lag; profan lag; women in 1700 century; equality; women rights; human rights; political theory; freedom; education; dialectic; divine law; human law;

    Sammanfattning : Gabrielle Suchon (1632-1703), was a seventeenth century philosopher, convinced by the equality of the sexes. Her debut thesis, Ethics and Politics - Divided into Three Parts: Freedom, Knowledge and Authority, is regarded to be the first work of its length fully dedicated to the woman’s question, written by a woman. LÄS MER

  4. 4. Gränsdragning mellan yttrandefrihet och förtal - Rättsväsendets hantering av fall med koppling till #metoo

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Linnéa Österberg; [2021]
    Nyckelord :Freedom of speech; defamation; border; gender perspective; indirect discrimination; #metoo; sexual assault; social media. Gränsdragning; förtal; yttrandefrihet; könsperspektiv; indirekt diskriminering; sexualbrott; sociala medier.; Science General; General Works; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The border between freedom of speech and defamation - how does the judicial system handle cases linked to #metoo. In the aftermath of the #metoo movement, questions arises about the border between freedom of speech and defamation. LÄS MER

  5. 5. Litteraturens känslor : En litteraturstudie om hur värdegrunden uppmärksammas i svenskundervisningen för årskurs F-3 genom textsamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cornelia Engstrand; Rebecka Wallgren; [2020]
    Nyckelord :värdegrund; högläsning; textsamtal; etik; moral; empati; barnböcker; värderingar; mänskliga rättigheter;

    Sammanfattning : Litteraturstudiens syfte är att belysa vad forskning säger om möjligheterna för värdegrundsarbete genom användandet av litteratur. Studiens fokus ligger på hur litteratur kan skapa samtalsmöjligheter som uppmärksammar värdegrundsfrågor i svenskundervisningen för grundskolans årskurser F-3. LÄS MER