Sökning: "mänskliga resurser"

Visar resultat 11 - 15 av 252 uppsatser innehållade orden mänskliga resurser.

  1. 11. Contextual short-term memory for LLM-based chatbot

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mikael Lauri Aleksi Törnwall; [2023]
    Nyckelord :Chatbot; Artificial Intelligence; Machine Learning; Language Model; Large Language Model; GPT-3; Natural Language Processing; Text Summarization; Dialogue Summarization; Prompt Design; Prompt Programming; Chatbot; Artificiell Intelligens; Maskininlärning; Språkmodell; Stor Språkmodell; GPT-3; Naturlig Ppråkbehandling; Textsammanfattning; Sammanfattning av Dialog; Design för Inmatningsprompt; Inmatningsprompt Programmering;

    Sammanfattning : The evolution of Language Models (LMs) has enabled building chatbot systems that are capable of human-like dialogues without the need for fine-tuning the chatbot for a specific task. LMs are stateless, which means that a LM-based chatbot does not have a recollection of the past conversation unless it is explicitly included in the input prompt. LÄS MER

  2. 12. I skuggan av ett skepp : Relationer och beroenden kring Osebergsskeppet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Vittra Edlund Peters; [2023]
    Nyckelord :Oseberg ship; entanglement; relationships; dependencies; symbolism; late iron-age; Osebergsskeppet; entanglement; relationer; beroenden; symbolism; yngre järnålder;

    Sammanfattning : Genom arkeologins historia har skepp studerats som symboler för makt, status och krig. Även om skeppen studerats väldigt mycket inom dessa aspekter har relationerna och nätverken runt skeppens produktion och underhåll fallit i skymundan. LÄS MER

  3. 13. Beslutsstöd på en Strategisk Nivå

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Karl Bengtsson; Viktor Palmkvist; [2023]
    Nyckelord :beslutsstödsystem; DSS; beslutsfattande; strategi; Business and Economics;

    Sammanfattning : Strategi har länge varit ett av de viktigaste åtagandena för en organisation då det ger riktning och skapar syfte för framtida aktiviteter. För att på bästa sätt utnyttja sina resurser försäkra sig om att ta rätt beslut använder sig organisationer av beslutsstödsystem. LÄS MER

  4. 14. Sjuksköterskans upplevelser av att vårda patienter i livets slutskede inom slutenvården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Saman Malekshahi; Zaituna Gulieva; [2023]
    Nyckelord :palliativ vård; sjuksköterskans upplevelse; slutenvård; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Palliativ vård inom slutenvård innebär att erbjuda heldygnsvård för personer i livets slutskede och bidra till deras livskvalité genom att lindra lidande, ge stöd och bidra till ett fridfullt avslut av livet. Sjuksköterskans roll i omvårdnaden är väsentligt och inkluderar i sig flera aspekter såsom psykisk vård, somatisk vård, samt existentiellt och andligt stöd både för patienter och deras närstående. LÄS MER

  5. 15. Hot och möjligheter med att införa AI-drivna chattbotar som ett verktyg inom kundtjänst : En studie om utmaningar, drivkrafter och hinder för införande av en AI-driven chattbot inom kundtjänst hos Monitor ERP System AB

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Tomas Ringefors; [2023]
    Nyckelord :Automation; AI; Artificial intelligence; Chatbot; Customer service; Challenges; Driving forces; Barriers; Automatisering; AI; Artificiell intelligens; Chattbot; Kundtjänst; Utmaningar; Drivkrafter; Hinder;

    Sammanfattning : With the rapidly increasing rate of development artificial intelligence (AI) has experienced in recent years, more and more companies have begun to recognize the benefits and possibilities of the technology. This study is a qualitative interview study that has explored and evaluated which challenges are encountered today in customer services and which driving forces and barriers exist in introducing an AI-driven solution with a focus on chatbots. LÄS MER