Sökning: "märken identitet"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden märken identitet.
1. Böndernas märken. Bruket av bomärken i blekingska Väby 1677–1837
L2-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Denna uppsats behandlar bruket av bomärken i byn Väby i Blekinge från sent 1600-tal till tidigt 1800-tal. Relativt få källor erbjuder direkta inblickar i den svenska allmogens kultur och identitet under äldre tider och stora delar av det bevarade källmaterialet är författade av ämbetsmän tillhörande överheten. LÄS MER
2. Konsumtion och den andre
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att studera individers identitetsskapande i förhållandet till konsumtion. Uppsatsen har förhållit sig till att studera hur individer använder sig av kläder för att skapa sig en identitet och hävda den men även att studera om det finns någon koppling mellan individens identitet och dess kläder. LÄS MER
3. Uses, Gratifications and Understandings : En studie av hur privata användare och modeföretag förhåller sig till varandra på Instagram
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : Internet och sociala medier har radikalt förändrat förutsättningarna för hur människor konsumerar medier och kommunicerar med såväl varandra som företag och organisationer (Carlsson, 2011; Karlsson, 2013:265; Wadenström, 2001). Sociala mediers hastiga framväxt väcker frågor om hur och varför människor använder dessa. LÄS MER
4. Varumärkesrättsliga tendenser : En oklar utveckling och dess konsekvenser
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/HandelshögskolanSammanfattning : Varumärkesrätten är ett modernt rättsområde nära sammankopplat med marknadens strukturer. Därmed är det naturligt att rättsområdet är föränderligt och trendkänsligt och utvecklas i takt med att nya behov uppstår på marknaden. LÄS MER
5. Mervärden i livsmedelsprodukter : en fallstudie av en marknadsledare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Konkurrensen på den svenska dagligvarumarknaden är stor. I dagens matbutiker möts konsumenten av ett ofantligt utbud av produkter. Varje vara finns i olika märken, i olika prisklasser och i olika produktutformningar med olika egenskaper. LÄS MER