Sökning: "mäta legitimitet"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden mäta legitimitet.

  1. 1. "Stoppa Pellinggrad" : En undersökande studie över medborgardialogen i de Sydöstra stadsdelarna i Uppsala kommun

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Viktor Tullgren; [2022]
    Nyckelord :The Ladder of Participation; medborgardialog; kommunal översiktsplanering; deliberativ demokrati; Uppsala kommun; de Sydöstra stadsdelarna;

    Sammanfattning : Dagens representativa demokrati har blivit alltmer behäftad med politikermissnöje och sjunkande valdeltagande. Forskare har därför talat om hur demokratin behöver fördjupas och breddes med inslag av deliberativ demokrati för att få legitimitet. LÄS MER

  2. 2. Är prostituerade att betrakta som legitima brottsoffer? : Män och kvinnors attityder till prostituerades brottsofferstatus och betydelsen av prostitutionsform

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Ellinor Levin; Rasmus Olsen; Smilla Pettersson; [2022]
    Nyckelord :prostituerad; attityder; legitimitet som brottsoffer; offerstatus; sexköpare.;

    Sammanfattning : Prostituerade som grupp upplever en stigmatisering som medför flertalet negativa konsekvenser, däribland en marginalisering, skuldbeläggning och en ökad risk för att utsättas för brott. Detta kan i sin tur orsaka svårigheter i att hävda offerstatus. LÄS MER

  3. 3. Att mäta och jämföra hållbarhet : en fallstudie av tre svenska skogsbolag

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Albin Nyström; Anders Nytell; [2020]
    Nyckelord :ekoeffektivitet; GRI; miljömålsrapportering; miljönytta; skogsindustri; eco-efficiency; environmental reporting; environmental benefits; forestry; GRI;

    Sammanfattning : Idag publicerar många av de större svenska företagen hållbarhetsrapporter som komplement till de traditionella finansiella rapporterna. En hållbarhetsrapport ska ge information om företagets arbete med hållbarhetsfrågor och dess påverkan på den värld det verkar i. LÄS MER

  4. 4. Vad lockar en grön kund? : - En kvantitativ studie om hur konsumenter påverkas av positivaoch negativa aspekter inom grön marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :John Wiklund; Kasper Lindqvist; Wingqvist Anton; [2020]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; Greenwashing; Miljömärkningar; Influencer; Word of mouth; Emotionell och Rationell kommunikation; Miljöengagemang.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilken inverkan grön marknadsföring har påkonsumenter i deras val av produkt gällande livsmedel. Genom att undersöka fem olika aspekter inomgrön marknadsföring ämnar studien att ge mer insikt i hur konsumenter kan påverkas i både positivoch negativ riktning. LÄS MER

  5. 5. Det enda som krävs är rätt mätmetod : En intervjustudie om HR-representanters uppfattning om och inställning till mätning av humankapital

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Jennie Lundvall; Melker Selin; [2019]
    Nyckelord :personalnyckeltal; humankapital; HR-transformation; värdeskapande; nyinstitutionell teori; legitimitet; HRM; isomorfism;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetsmarknaden har gått från att vara industrifokuserad till att bli tjänstefokuserad där individen och dess kompetenser står i fokus. Arbetstagaren och dess inneboende kompetens blir därav organisationens viktigaste resurs. LÄS MER