Sökning: "mäta upplevelser elever"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden mäta upplevelser elever.

  1. 1. Pojkars upplevelser av likvärdighet inom betygsättning i matematik i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Akar Karami; Ronja Öven; [2021]
    Nyckelord :Grades; validity; stereotypes; motivation; culture; mathematics; equality; foreign; genders; mathematics education; Betyg; validitet; stereotyper; motivation; kultur; matematik; likvärdighet; utländsk; kön; matematik undervisning;

    Sammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, vilket innefattar rätten till en likvärdig betygsättning. Organisationer och myndigheter, såsom Förenta nationerna, Skolverket och Diskrimineringsombudsman, belyser gång på gång vikten av alla barns lika värde i skolan. LÄS MER

  2. 2. Gamifications påverkan på motivation att läsa hos barn

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Datavetenskap; Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Erik Aminoff; Gabriel Wallén; [2020]
    Nyckelord :gamification; motivation; reading; children; self-determination theory; SDT; affordances; spelifiering; gamification; motivation; läsning; barn; spelelement;

    Sammanfattning : Studien avser att undersöka tillämpningen av gamification för att främja motivationen hos barn till att läsa böcker. För att mäta den upplevda inre och yttre motivationen användes det populära ramverket Self-determination theory. LÄS MER

  3. 3. Ni vet väl vad som gäller? En studie om elevers uppfattningar om bedömning och betygssättning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Patrik Hallner; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fokusera mot bedömning och betygssättning i idrott och hälsa. Detta görs genom att uppmärksamma tre dimensioner: Transparens, noggrannhet och giltighet. Transparens handlar om genomskinligheten mot kursplanen. Noggrannhet i bedömning handlar om hur noggranna mätningarna i undervisningen är. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers estetiska erfarenheter om Tai Chi En kvalitativ undersökning utifrån ett pragmatiskt perspektiv

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Max Orrenius; [2018]
    Nyckelord :mental träning och spänningsreglering; idrottsundervisning; klargöra; relation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Tai Chi har funnits i drygt ett helt millenium och har på senare tid blivit alltmer uppmärksammat i relation till välbefinnande och hälsa. Det är således inte särskilt häpnadsväckande att Tai Chi börjat leta sig in i idrottsundervisningen på andra håll än i Asien. LÄS MER

  5. 5. Två sidor av samma mynt? : Elevers upplevelser av kamratrespons i svenskundervisningen.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Frisén; [2016]
    Nyckelord :Bedömning för lärande; formativ bedömning; kamratrespons; textproduktion i svenskundervisningen.;

    Sammanfattning : InledningFormativ bedömning är en metod som har implementerats i länder världen över. Metodensyftar till att stödja elevers kunskapsutveckling. Summativ bedömning anses vara dessmotsats, vilket syftar till att mäta elevers kunskap vid ett visst tillfälle. LÄS MER