Sökning: "mätbarhet"
Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade ordet mätbarhet.
1. Konsten att balansera : Waldorflärares uppfattningar om kunskapsbedömningar
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Denna studie rör waldorflärares uppfattningar om kraven på och arbetet med kunskapsbedömningar, samt vilken betydelse dessa har för lärarnas professionella handlingsutrymme, mot bakgrunden av ökade krav på mätbarhet i utbildning. Tio waldorflärare, verksamma på högstadiet, har intervjuats och en tematisk analys (Braun & Clarke, 2006) av deras berättelser har gjorts. LÄS MER
2. Jacka - Juni - 2020
Kandidat-uppsats, Konstfack/TextilSammanfattning : I ett projekt under våren 2020 utformades en metod för att skapa klädesplagg, och en jacka producerades. Jacka - Juni - 2020 ställer sig frågande till modernitetens värderande och standardiserande efter siffror. LÄS MER
3. Incitament kopplat till klimatåtgärder i infrastrukturprojekt : En kvalitativ studie om incitaments påverkan i konsultkontrakt
Master-uppsats, KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltningSammanfattning : Infrastruktursektorn har ofta varit kritiserad för brist på effektivitet och innovation i projekten. Samtidigt står infrastruktursektorn för en stor andel av koldioxidutsläppen i Sverige. De flesta länder har infört strategier och policys för att uppnå de uppsatta klimatmålen. LÄS MER
4. Att mäta med stadslivet som insats : en validitets- och reliabilitetsanalys av ett verktyg som kvantifierar sociala värden i urban miljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Samhället förlitar sig idag mer och mer på att mätbara variabler ska kunna fånga och förenkla den komplexa värld vi lever i. Människan vänder sig till kalkylerande metoder och går mot en “pedantisk byråkrati” där generaliseringen får oss att förlora det unika i situationer och individer (Bornemark 2018). LÄS MER
5. Att göra läsningen angelägen : Didaktiska möjligheter och hinder i arbetet med att väcka elevers intresse för läsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte har varit att bidra med kunskap om möjligheter och hinder i lärares arbete med att skapa läsintresse hos elever med varierad språklig bakgrund och förmåga. Tidigare forskning, internationella och nationella granskningar och rapporter påvisar en trend av ett sjunkande intresse för läsning bland våra elever och forskning kring hur trenden kan vändas efterfrågas. LÄS MER
