Sökning: "mål och resultatstyrning"

Visar resultat 6 - 10 av 71 uppsatser innehållade orden mål och resultatstyrning.

  1. 6. Tillit, mål och resultat : En studie av Inspektionen för vård och omsorgs med fokus på övergången ifrånutfallsbaserad till tillitsbaserad styrning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ebba-Karin Bjarneborg; [2021]
    Nyckelord :New Public Management; Resultatstyrning; Mål- och resultatstyrning; Tillitsbaserad styrning; Inspektionen för vård och omsorg;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om det finns en förändring över tid i Inspektionenför vård och omsorgs styrning. Följande frågeställningar ligger till grund för genomförandet av analysen: Är en tydlig övergång till tillitsbaserad styrning synlig i verksamhetsplanerna över tid? Hur gestaltar sig spänningen mellan utfallsbaserad och tillitsbaserad styrning? Studien i uppsatsen har utförts i form av en fallstudie av Inspektionen för vård och omsorg. LÄS MER

  2. 7. Styra eller styras : En jämförelse mellan mål- och resultatstyrning och uppdragstaktik

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tobias Widén; Anders Barrestedt; [2021]
    Nyckelord :Management by Objectives and Results; Mission Command; Swedish Armed Forces; Public Management; Public Sector; Mål- och resultatstyrning; uppdragstaktik; Försvarsmakten; offentlig förvaltning;

    Sammanfattning : When it comes to steering large and complex organisations like the Swedish Armed Forces and others in the public sector, it can be both complex and challenging. People and processes are bound to function in an advanced environment. A well balanced steering model is essential to accomplish assigned duties. LÄS MER

  3. 8. Tillitsbaserad styrning och ledning i praktiken? : En idealtypsanalys kring upplevelser av styrning och ledning inom Västerås stads vård- och omsorgsförvaltning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Martin Johansson Oberle; [2020]
    Nyckelord :Trust-based governance; NPM; governance; municipal healthcare; management policy; Tillitsbaserad styrning och ledning; NPM; styrning; kommunal hälso- och sjukvård; förvaltningspolitik;

    Sammanfattning : Sverige har haft tydliga problem med sin styrning av välfärdssektorn till följd av incitament som kan hämtas ur NPM. Detta främst i form av en mål- och resultatstyrning som centraliserat makten med återkommande rapporteringskrav. För att komma till bukt med problemen inrättades åtgärder för att främja en ny styrning. LÄS MER

  4. 9. Mål- och resultatstyrning + kompetensutveckling = sant? : En kvalitativ studie om kompetensutveckling inom rekryterings- och bemanningsbranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Källström; Mattias Persson; [2020]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; kollektivt lärande; målstyrning; resultatstyrning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om kompetensutveckling inom den mål- och resultatstyrda bemannings- och rekryteringsbranschen. För att besvara syftet har följande frågeställningar formulerats: Vilka förutsättningar finns för kompetensutveckling, Vilka faktorer främjar respektive motverkar att kompetensutveckling resulterar i lärande samt Hur påverkas lärandet inom en mål- och resultatstyrd verksamhet. LÄS MER

  5. 10. Mål- och resultatstyrning och ett lärande förhållningssätt : Elevers erfarenheter av en mål- och resultatstyrd skola

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Magdalena Norén; [2020]
    Nyckelord :bedömning; governmentality; New Public Management; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna praktiknära studie är att synliggöra diskurser och menings erbjudanden som framträder när elever beskriver sina erfarenheter av ett mål- och resultatstyrt arbetssätt och vilka förhållningssätt till lärande som utkristalliseras bland dem. Studien har genomförts vid ett gymnasium i norra Sverige där 30 elever från årskurs två vid studieförberedande program har deltagit i sex olika fokusgruppintervjuer. LÄS MER