Sökning: "mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet.

  1. 1. Bedömning och betygsättning i ämnet samhällskunskap i årskurs 6 : En fråga om yrkeserfarenhet?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Erdin Durdevic; Goran Pastorkovic; [2018]
    Nyckelord :betyg; betygssättning; bedömning; samhällskunskap;

    Sammanfattning : År 1995 infördes det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet i Sverige. Betygssystemet reviderades 2011, då en ny betygsskala infördes. I och med revideringen återinfördes betyg i årskurs 6, vilket var en indikation på en mer resultatfokuserad skola. LÄS MER

  2. 2. Utanför kunskapssamhället? : En studie av 1990-talets skolförändringar och deras betydelse för ungdomars möjligheter att söka vidare till högre studier

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Jörgen Holmberg; [2010]
    Nyckelord :historia; HSO; utbildning; betygssystem; behörighetskrav; skola; kommunalisering;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks huruvida 1990-talets omfattande omstrukturering av den svenska skolan, i synnerhet det nya betygssystemet och de nya behörighetsreglerna vilka infördes 1998, påverkat elevers betyg och därmed möjligheter att söka vidare till gymnasieskolan och/eller till högre studier i olika utsträckning beroende på var man genomfört sina studier. Som stöd för antagandet att så kan ha skett stödjer jag mig på den teoribildning som finns kring arbetsprocesser och arbetsvillkor med människor i så kallade människobehandlande organisationer (Human Service Organisations). LÄS MER

  3. 3. Mot målen på Barn- och fritidsprogrammet : En studie om hur lärarer ser på och arbetar med förankring av mål och betygskriterier hos eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Susanne Unger; [2009]
    Nyckelord :gymnasieskolan; gymnasiet; Barn- och fritidsprogrammet; Bf-programmet; mål och betygskriterier; betygssystem; betyg; mål- och kunskaprelaterat; målförankring; kursplan;

    Sammanfattning : Det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet ger eleven rätt till information om kursmål och krav för varje betygsnivå, varför nationella mål och betygskriterier ska brytas ner lokalt och tydliggöras. Syftet med undersökningen är att söka kunskap om hur karaktärsämneslärare på Barn och fritidsprogrammet resonerar kring de faktorer som påverkar relationen mellan förankring av kursplanen och elevens lärande samt hur förutsättningar och metoder för förankringsarbetet ser ut. LÄS MER

  4. 4. Likvärdig bedömning? : En studie av innehållet i grundskolornas lokala betygskriterier för idrott och hälsa inom Gävle kommun

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Milan Stajcic; Fredrik Westling; [2008]
    Nyckelord :betyg; bedömning; idrott och hälsa; lokala betygskriterier; mål- och kunskapsrelaterat betygssystem;

    Sammanfattning : Sammanfattning Med det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet som infördes i grundskolan 1995 decentraliserades styrningen av skolan ytterligare ett steg vilket ställde krav på att varje skola lokalt skulle forma betygskriterier för varje ämne. Lokala betygskriterier skall finnas på varje enskild skola för hela skolår 8 samt för höstterminen i skolår 9 eftersom det saknas centrala betygskriterier vid dessa betygstillfällen. LÄS MER

  5. 5. ”… det känns ju naturligt att få följa elevernas språkutveckling …” : Lärares sätt att erfara performansanalysen som bedömningsverktyg

    Kandidat-uppsats, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete

    Författare :Ingrid Olsson; Eva Schirren; [2008]
    Nyckelord :Performansanalys; svenska som andraspråk; språkbehärskningsnivå; interimspråksteorin; andraspråksutveckling; formativ bedömning; summativ bedömning; bedömningsverktyg; mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att beskriva de uppfattningar av bedömningsverktyget performansanalys som uttrycks av två lärare i svenska som andraspråk. Studiens delsyfte är att relatera dessa uppfattningar till det mål- och kunskapsrelaterade betygsystemet. LÄS MER