Sökning: "mål- och resultatstyrd"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden mål- och resultatstyrd.

  1. 1. Det relationella i en mål- och resultatstyrd förskola : - En flerdimensionell väv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Långström; [2023]
    Nyckelord :ECE; Teacher-child interaction; Relationer; förskola; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Abstract Syftet var att undersöka vad tidigare forskning kommit fram till gällande relationella aspekter i en förskolekontext, med betoning på det relationella i de mellanmänskliga interaktionerna, vad ett relationellt perspektiv kan ses betyda för barns utveckling och lärande. Detta i förhållande till den helhet på omsorg, utveckling och lärande som skrivs fram i förskolans läroplan. LÄS MER

  2. 2. Pedagogiskt ledarskap, likvärdigutbildning, skolans budget ochsocioekonomiska skillnader : En intervjustudie med lärare och rektorer igrundskolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Andreas Videgrim; [2022]
    Nyckelord :kulturellt kapital; läroplan; politik; new public management; utbildningskapital;

    Sammanfattning : I ett föränderligt samhälle ställs det höga krav på dess medborgare och offentliga organ,inklusive utbildningssystemet. Lärare och rektorer står i centrum när New PublicManagement (NPM) växer och där skolan förväntas vara effektiv samt mål- och resultatstyrd. LÄS MER

  3. 3. Mål- och resultatstyrning + kompetensutveckling = sant? : En kvalitativ studie om kompetensutveckling inom rekryterings- och bemanningsbranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Källström; Mattias Persson; [2020]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; kollektivt lärande; målstyrning; resultatstyrning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om kompetensutveckling inom den mål- och resultatstyrda bemannings- och rekryteringsbranschen. För att besvara syftet har följande frågeställningar formulerats: Vilka förutsättningar finns för kompetensutveckling, Vilka faktorer främjar respektive motverkar att kompetensutveckling resulterar i lärande samt Hur påverkas lärandet inom en mål- och resultatstyrd verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Mål- och resultatstyrning och ett lärande förhållningssätt : Elevers erfarenheter av en mål- och resultatstyrd skola

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Magdalena Norén; [2020]
    Nyckelord :bedömning; governmentality; New Public Management; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna praktiknära studie är att synliggöra diskurser och menings erbjudanden som framträder när elever beskriver sina erfarenheter av ett mål- och resultatstyrt arbetssätt och vilka förhållningssätt till lärande som utkristalliseras bland dem. Studien har genomförts vid ett gymnasium i norra Sverige där 30 elever från årskurs två vid studieförberedande program har deltagit i sex olika fokusgruppintervjuer. LÄS MER

  5. 5. Handlingsplaner i matematik : Innebörd och Operationalisering av Likvärdighet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Åsa Maria Johansson; Cecilia Lindegren-Österholm; [2019]
    Nyckelord :Equity; Mathematical education; Critical Discourse Analysis; Action plans in mathematics; Quality Management; Likvärdighet; Matematikundervisning; Kritisk diskursanalys; Handlingsplan i matematik; Kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : In the Swedish school as well as internationally, the concept of equity has in recent decades gained a prominent position. At the same time, the Swedish school has become municipalized and developed to become goal- and result driven, and one way of governing the results is by the development of various action plans. LÄS MER