Sökning: "målbrottet och sång"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden målbrottet och sång.

  1. 1. Röst i förändring : Unga sångares upplevelser av röstförändringar ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Albin Linder; [2024]
    Nyckelord :Sång; röstförändringar; genus;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker unga sångelevers upplevelser av röstförändringar, särskilt målbrottet, utifrån ett genusteoretiskt perspektiv. Syftet med uppsatsen är att analysera hur genus iscensätts för sex unga sångare i deras sångpraktiker samt hur identitet förhandlas i relation till röstförändringar och föreställningar om målbrott. LÄS MER

  2. 2. Undervisning och bedömning i sång. En kvalitativ intervjustudie om sång i högstadiet i relation till Lgr11 och Lgr22 samt lärares metoder för elever i sångsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julia Eriksson; Karin Bäckström; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; Högstadiet; Läroplan; Musikundervisning; Sång; Sångsvårighet; Sångundervisning; Tonträffning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Curriculum; Grading; Junior high school; Music education; Pitch matching; Singing; Singing difficulty; Singing teaching; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring musiklärares undervisning och bedömning av sång i årskurs 7–9 i förhållande till den nya läroplanen Lgr22, samt de metoder lärare använder för att hjälpa elever i sångsvårigheter att nå måluppfyllelse och utveckla tilltro till sin förmåga att sjunga; metoder som lärarens uppmuntran, kommunikation och verktyg för tonträffning. Olika perspektiv lyfts fram gällande genomförande av bedömning i sång, främst formativa, men även summativa med fokus på elevernas delaktighet. LÄS MER

  3. 3. Målbrottet i grundskolans musikundervisning : En studie om musiklärares förhållningssätt till målbrottet

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Frida Johansson; [2022]
    Nyckelord :målbrott sång sångpedagogik;

    Sammanfattning : Under tonåren går både pojkar och flickor igenom målbrottet. Under denna tid ska de delta i grundskolans musikundervisning där sång i grupp är en del av läroplanens centrala innehåll samt ett av kunskapskraven för ett godkänt betyg i ämnet musik (Skolverket, 2011). LÄS MER

  4. 4. "Oj! Där kom jag i målbrottet!": En studie om sångares upplevelser och sångpedagogers vägledning genom målbrottet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Viktoria Glans; Karin Regnander; [2021]
    Nyckelord :Målbrott; Röstutveckling; Sångpedagog; Sångundervisning; Adolescent; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Voice Change; Vocal Education; Vocal Teachers; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to understand if and how singers experience voice change in a physical and emotional way and how much knowledge they have about their adolescent voice change. Further on the study also aims to understand how educated and experienced vocal teachers adapt and are working with adolescent voices and how their working methods can be used for other future vocal teachers. LÄS MER

  5. 5. "Jag visste ju inte ens..." Flickors målbrott och sångpedagogers strategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anna Svensk; [2018]
    Nyckelord :Flickor; Kör; Målbrott; Röstutveckling; Sång; Sångpedagog; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Adolescent; Girls; Choir; Vocal Development; Voice Change; Singing; Singer Education; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa kunskapen om sångpedagogers strategier kring flickors målbrottsutveckling. Utöver det är syftet att belysa vad flickor själva upplever och kan beskriva rörande det egna målbrottet. Bakgrunden till studien är författarens egen upplevelse av sång under tonåren. LÄS MER