Sökning: "målformulering lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden målformulering lärare.

  1. 1. Den politiska styrningen av gymnasieskolan : Mål- och resultatstyrningens påverkan på lärarens handlingsutrymme

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Joakim Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :Frontlinjebyråkrati; Frontlinjearbetare; Mål- och resultatstyrning; Målstyrning; Utvärdering; Fallstudiedesign; Intervjustudie;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen studerar den övergripande frågan om hur politisk styrning påverkar frontlinjearbetare genom att undersöka den politiska styrningen av gymnasieskolan. Under de senaste decennierna ha det svenska skolsystemet genomgått flera betydande förändringar av vilka två politiska reformer sticker ut särskilt mycket. LÄS MER

  2. 2. Lärares erfarenheter av elevdokumentation i grundskolan : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Desiree Engberg; [2016]
    Nyckelord :Dokumentation; verktyg; kommunikation; underlag; hjälpmedel; IUP;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Under de senaste decennierna har skolans utformning förändrats och det finns ett större krav på dokumentationen av elevernas kunskapsutveckling från Skolverket. Lärare förväntas föra en individuell dokumentation av varje elev. LÄS MER

  3. 3. "Jag tycker inte om att vara den här tjatiga polisen" : en kvalitativ studie om gymnasielärares uppfattningar om och arbete med störande elevbeteenden i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Persson; [2013]
    Nyckelord :störande elevbeteenden; störande beteenden; ledarskap i klassrummet; classroom management; lärares utbildning;

    Sammanfattning : Elevers störande beteenden i undervisningen utgör en del av lärares vardag och innebär problem som de måste hantera men även förebygga. Enligt Skollagen har alla elever rätt till arbetsro i klassrummet och lärares uppgift är att skapa en miljö där de kan få det (Skollagen 5 kap. 3§). LÄS MER

  4. 4. Arbetsformer och metoder på handelsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Klara Patzauer; [2010]
    Nyckelord :work forms and working methods; business and administration; programme; vocational upper secondary school; steering documents; Arbetsformer och metoder; handelsprogram; gymnasieskola; styrdokument;

    Sammanfattning : By studying the forms of work and methods teachers choose for their teaching on the Business and Administration Programme and by examining the experiences gained by these teachers, I hope to gain a clearer insight into how the demands of national policy/governing documents are met in the actual teaching of the courses within the programme. In my qualitative study,teachers in a team from a Business and Administrative Programme have been my informants. LÄS MER

  5. 5. Undervisningsplanering : en intervjustudie om struktur och upplevda påverkansfaktorer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Elin Nyström; Nadia Wågnert; [2009]
    Nyckelord :didaktik; kontext; planering; påverkansfaktorer; samhällsorientering; struktur; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka lärares erfarenheter av den egna undervisningsplaneringen. Detta område utgör en viktig del av lärarens arbete och det är här de formar idén med sin undervisning genom sina didaktiska val. LÄS MER