Sökning: "målrelaterat"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet målrelaterat.
1. FÖRÄNDRADE LEDNINGSPROCESSER MED VISION, SYFTE OCH MÅL SOM UTGÅNGSPUNKT Rektorer i förskolan utvecklar sin praktik
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur rektorer i förskolan beskriver att de genomför förändringar i förskolans ledningsprocesser och sitt ledarskap med stöd av teoretiska begrepp inom organisationsforskning och management. Frågeställningarna söker svar på hur rektorernas översättningsprocess sker samt vad som blir framträdande i översättningarna. LÄS MER
2. Betygens Funktion För Rättvis Bedömning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att belysa betygens funktion och rättvis bedömning i en svensk utbildningskontext. Översikten baseras på forskning som sammanställts från en systematisk informationssökningsprocess huvudsakligen förankrad i forskningsdatabasen Swepub.Tilläggsmaterial har sökts genom sekundärsökningar. LÄS MER
3. Mellan det osäkra och det tryggande : Professionellas upplevelser av det målrelaterade samverkansarbetet kring samordnade individuella planer för barn och unga
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Samordnade individuella planer (SIP) är sedan 2010 en lagstadgad insats för den som behöver insatser från både vård och socialtjänst. Studiens syfte är att undersöka professionellas upplevelser av samverkansprocessen och det målrelaterade arbetet vid upprättandet av SIP för barn. LÄS MER
4. Vart ska jag och hur kommer jag dit? : Målrelaterat arbete och bedömning i förberedelseklassen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Den här studien handlar om hur lärare hanterar det dagliga arbetet med målrelaterat arbete och bedömning i förberedelseklassen. Syftet med studien är att undersöka vilka mål lärarna utgår ifrån i arbetet med sina elever samt hur de arbetar med bedömning och dokumentation av elevernas språkutveckling. LÄS MER
5. Ett nytt sätt att tänka : En studie av fem lärares syn på bedömning och betygssättning i Engelska 5
Magister-uppsats, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Sedan 1990-talet har Sverige ett kunskaps- och målrelaterat bedömningssystem i skolan där eleverna blir bedömda och betygsatta utifrån ämnesplan och kunskapskrav. I samband med den nya skolreformen 2011 reviderades innehållet i dessa styrdokument. LÄS MER