Sökning: "målspråk i språkundervisningen"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden målspråk i språkundervisningen.

  1. 1. Språkdidaktiska metoder i det flerspråkiga klassrummet : En dokumentanalys av Lgr22 och Skolverkets Lärportal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sebastian Ascencio Dahl; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; moderna språk; språkdidaktik; målspråk; L3;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur undervisningen av moderna språk i flerspråkiga klassrum behandlas i Skolverkets Läroplan (Lgr22) samt vilka didaktiska stöd som finns på Skolverkets Lärportal för språkundervisningen i flerspråkiga klassrum. Metoden är hermeneutisk och undersökningen grundar sig på dokument- och innehållsanalys. LÄS MER

  2. 2. ¿Cómo? – Målspråksanvändning i språkklassrum : Hur lärare arbetar med utveckling av den kommunikativa förmågan vid undervisning i ett andra- eller främmandespråk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Linda Joelsson; [2015]
    Nyckelord :Målspråk; Andraspråkstillägnande; Andraspråk; Främmandespråk; Kommunikativ förmåga;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar målspråksanvändningen i undervisningen av ett andra- och ett främmandespråk. Syftet med studien är att i en jämförelse analysera om lärarens metoder för målspråksanvändning som används i andraspråksklassrummet, där målspråket är det gemensamma språket, kan appliceras i främmandespråksklassrummet, där det gemensamma språket är landets officiella språk. LÄS MER

  3. 3. Den muntliga kommunikationens betydelse : - en studie i målspråksanvändning i ämnena engelska och spanska

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Caroline Hansson; Ingrig García; [2008]
    Nyckelord :grundskolans senare år; gymnasieskolan; mellanrummet; språk; muntlig kommunikation; språkundervisning; målspråk; engelska; spanska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att försöka ge en bild av hur fyra lärare verksamma på högstadiet och gymnasiet arbetar och förhåller sig till målspråksanvändningen i ämnena engelska och spanska. Intentionen är att utifrån tre valda teman ur Ulrika Tornbergs teori om språkundervisning i mellanrummet (2000), se hur teorin om mellanrummet kommer till uttryck hos lärarna och deras språkundervisning. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i främmande språk. En fallstudie om metoder i språkundervisningsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Björk; [2002]
    Nyckelord :Languages and linguistics; Främmande språk; målspråk; kommunikation; undervisning; undervisningsmetoder; kommunikativ kompetens; Språkvetenskap;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker metodiken i språkundervisningen. På så sätt vill jag tydliggöra undervisningsprocessen. Metodikämnet kan ses som ett redskap för att kunna utöva yrket och utan metodiken skulle språklärarna sakna den grundläggande yrkeskunskapen. LÄS MER