Sökning: "månad anomali"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden månad anomali.

  1. 1. På väderfronten intet nytt : En studie om avkastningen på OMXS30 påverkas av vädret i Stockholm.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :William Johansson; [2020]
    Nyckelord :Marknadsanomalier; Effektiva Marknadshypotesen; Vädereffekten; Stockholmsbörsen; Nasdaq; aktiemarknaden.;

    Sammanfattning : Vädereffekten är en omdiskuterad anomali på aktiemarknaden som förklarar att förändring i prissättning på finansiella instrument kan ske på grund av att investerares humör påverkas av väder. Med hjälp av sex multipla regressionsmodeller som estimeras med minsta kvadratmetoden undersöker studien potentiella vädereffekter på Stockholmsbörsen under åren 1984–2016. LÄS MER

  2. 2. En studie om januarieffekten på Stockholmsbörsen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Gårdemyr; Jonathan Björkman; [2016]
    Nyckelord :Eviews; Stockholmsbörsen; Behavioral Finance; Anomali; EMH; CAPM; Den effektiva marknadshypotesen; Investeringspsykologi; Random Walk; Januarieffekten; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: En studie om januarieffekten på Stockholmsbörsen Författare: Jonathan Björkman och Alexander Gårdemyr Handledare: Bujar Huskaj Bakgrund: Att spara och investera i aktier blir alltmer populärt. För många är tanken att få en så hög avkastning som möjligt och gärna slå index. LÄS MER

  3. 3. Januarieffekten ur ett branschperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stefan Schneider; Lennart Dahl; Robert Persson; [2003]
    Nyckelord :januarieffekten; anomali; branscher; Veckans Affärer; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Genom våra undersökningar har vi kommit fram till att det uppstår en onormalt hög avkastning under januari månad, i jämförelse med resterande månader. Denna företeelse kan kallas för januarieffekten. Denna är tydligare inom vissa branscher, men så gott som alltid påtaglig under vår undersökta tidsperiod. LÄS MER