Sökning: "mångdimensionellt lärande"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden mångdimensionellt lärande.

  1. 1. Patienters upplevelse av intratekal blockad som smärtlindring i livets slutskede : En fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Daniel Nilsson; John Al-Morad; [2023]
    Nyckelord :intrathecal analgesia; end of life care; case study research; specialist nurses; experience; palliative care; intratekal smärtlindring; livets slutskede; fallstudie; specialistsjuksköterskor; upplevelse; erfarenhet; palliativ vård;

    Sammanfattning : Introduktion: Smärta är vanligt förekommande i livets slutskede och är en av de faktorer inom palliativ vård som skapar mest oro och ångest hos patienten men även närstående. Cancer är ofta associerat med smärta, men smärta förekommer även vid en rad andra sjukdomar i livets slutskede såsom vid hjärtsvikt, njursvikt och kronisk obstruktiv lungsjukdom. LÄS MER

  2. 2. Mänsklig skam inom omvårdnad : Det exponerade jaget

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kristin Olvén; Sara Skoog; [2015]
    Nyckelord :Care; Nursing; Shame; Omvårdnad; Skam; Vård;

    Sammanfattning : Begreppet skam är ett mångdimensionellt subjektivt begrepp. Vid sjukdom kan kroppen upplevas som annorlunda och patienten är ibland i behov av hjälp som tidigare inte behövdes vilket kan väcka känslor av skam. LÄS MER

  3. 3. Let´s twist again: Elevers kollaborativa lärande på fritids

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Herman Zacharias; [2011]
    Nyckelord :deltagande observation; fritidsverksamhet; identitet; kollaborativt lärande; musikaktivitet; mångdimensionellt lärande; pedagogisk dokumentation; redskap;

    Sammanfattning : Undersökningen tar utgångspunkt i en musikalisk aktivitet inom en fritidsverksamhet. Genom att belysa elevernas lärande från ett kollaborativt perspektiv, som tar fasta på hur kunskapen formas genom ett förhandlande i sociala processer, är syftet att försöka förstå vilka konsekvenser detta perspektiv får för synen på kunskap och lärande. LÄS MER