Sökning: "mångfald i gymnasieskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden mångfald i gymnasieskolan.

  1. 1. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Nordlander; [2023]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteratursamtal; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER

  2. 2. Samarbete för att gynna andraspråkselevers utveckling i samtliga ämnen - En kvalitativ undersökning av modersmåls- och ämneslärarnas samarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Faten Husam Eddin; [2022-03-22]
    Nyckelord :Samarbete; ämnes- och modersmålslärare; möjligheter; hinder; ömsesidighet; makt och hierarki;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med min uppsats är att undersöka samarbetet mellan modersmålslärare och lärare i övriga ämnen. Vilka möjligheter och hinder som finns för sådant samarbete. Teori: Jag har utgått från forskning om flerspråkighet och modersmålsundervisning utifrån språklig mångfald och samarbete med modersmålslärare. LÄS MER

  3. 3. Hur beskrivs biologisk mångfald i läromedel för gymnasieskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Björkdahl; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Gymnasieskolan, en arena för kampen mellan arbetare och kapital? : En kritisk diskursanalys av samhällskunskapsläromedel som sponsras av Svenskt Näringsliv och fackförbund.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Johan Romlid; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läromedelsmarknaden i Sverige är avreglerad vilket möjliggjort för alla att producera läromedel utan kvalitetsgranskning. I samhällskunskapen på gymnasiet är en del av det centrala innehållet riktat mot arbetsmarknaden, dess parter och samhällspåverkan. LÄS MER

  5. 5. Transspråkande synsätt på gymnasiet : Flerspråkighet som resurs i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Evelina Mikko; [2022]
    Nyckelord :transspråkande; translanguaging; flerspråkiga elever; det flerspråkiga klassrummet; identitet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; den proximala utvecklingszonen.;

    Sammanfattning : Tanken med transspråkande synsätt i undervisningen är att den flerspråkiga individen ska få möjlighet att använda hela sin språkliga repertoar för att stödja en positiv språk- och kunskapsutveckling. I dagens klassrum är det få elever som är, och upplever sig vara, helt enspråkiga. LÄS MER