Sökning: "mångfald och historia"
Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden mångfald och historia.
1. Examining Conservation Narratives : An Environmental Discourse Analysis of WWF Madagascar
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historiaSammanfattning : This thesis examines the conservation narratives of Madagascar the ambiguity of forest cover and deforestation estimates, and the difficulty in deconstructing the narratives linked to the idea of a once fully forested island. In particular, shifts in the conservation debate are related to the discursive power of a large-scale international NGO, the WWF. LÄS MER
2. "Man började bränna ord och böcker, och det slutade med att man brände människor" : En analys kring debatten om koranbränningar
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna studie handlar om att förstå den svenska yttrandefrihetens gränser i samband med Rasmus Paludans koranbränningsturné runt om i Sverige våren 2022. Studien är en ideologisk argumentationsanalys som studerar koranbränning i media med utgångspunkter i liberalism som idétradition med hjälp av yttrandefrihet, mångfald och tolerans som politiska begrepp. LÄS MER
3. Blicka ut och blicka in : ett gestaltningsförslag för Torsburgens nya naturstig
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Sveriges naturvårdslag säger att vi har en skyldighet att skydda natur och att göra den tillgänglig för alla. Naturområden skyddas av flera anledningar, dels för bevarandet av biologisk mångfald, dels för att ge människor plats för friluftsliv. LÄS MER
4. Samhällskunskap i förskolan? : En allmän litteraturstudie om samhällsorienterande ämnen i nationella läroplaner och betänkanden med inriktning mot förskolan samt samhällsorienterande ämnenas nödvändiga roll i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur nationella läroplaner och betänkanden med inriktning mot förskolan formulerar samhällsorienterande ämnen. De samhällsorienterande ämnena som den här studien undersöker utgår från Epstein (2014) och är mångfald, samhällsroller, regler, demokrati, ekonomi, historia, geografi samt ekologi. LÄS MER
5. Rosendalsängen på Djurgården : en restaurering med naturalistiska planteringsprinciper
Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Bevarandet av historiska parker och trädgårdar är en viktig del av förvaltningen av det kulturhistoriska arv som finns i den bebyggda miljön, både i urbana och mer naturnära kontexter. Forskning har visat att det inom historiska trädgårdsanläggningar finns en anmärkningsvärt hög biodiversitet och att dessa platser därför kan spela en viktig roll i den hållbara utvecklingen eftersom de ofta är lagstadgat skyddade från exploatering till skillnad från övrig grönyta i städerna. LÄS MER