Sökning: "mångfald"

Visar resultat 1 - 5 av 1772 uppsatser innehållade ordet mångfald.

  1. 1. Om eller för mångfald? En kritisk diskursanalys av ur.se

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Johanna Rylner Kjellgren; [2019-02-13]
    Nyckelord :språkideologi; flerspråkighet; etnicitet; mångfald; kritisk diskursanalys; multimodal;

    Sammanfattning : Flera forskare menar att en monolingvistisk norm fortfarande gör sig gällande i Sverige. Ett sätt att studera hur denna norm gör sig gällande är att studera hur mångfald framställs på olika sätt. I denna kvalitativa studie har syftet varit att undersöka hur etnisk och språklig mångfald framställs på webbplatsen ur.se. LÄS MER

  2. 2. VILKEN ROLL SPELAR LOKALA FACEBOOKGRUPPER FÖR TILLIT?- En kvantitativ studie om lokala Facebookgrupper, etnisk mångfald och mellanmänsklig tillit

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Lundin; [2019-02-07]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In the discussion regarding the consequences of immigration there is a debate whether ethnic diversity undermines the social cohesion of a community and studies have shown that social trust erodes as ethnic diversity increases. The theories of contact and conflict have been applied to interpret the empirical evidence found. LÄS MER

  3. 3. INVANDRARE SOM ALDRIG INVANDRADE ATT DEKONSTRUERA BEGREPPET ANDRA GENERATIONENS INVANDRARE Kartläggning och förklaringar av identitetstyper hos personer med utlandsfödda föräldrar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ramin Shirali; [2019-02-07]
    Nyckelord :Andra generationens invandrare; utländsk bakgrund; socialkonstruktivism; identitetskonstruktion; strukturell lingvistik; minoriteter; binära kategorier; vithet; interpellation; negering;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen utforskas hur begreppet andra generationens invandrare har dolt en mångfald av olika identitetstyper som personer till utlandsfödda föräldrar kan ha. Att personer födda eller uppvuxna i Sverige klassificeras som andra generationens invandrare är missvisande, eftersom livsförutsättningar och erfarenheter kan ha format olika identitetstyper som inte reflekterar begreppet i fråga. LÄS MER

  4. 4. "Nobody´s equal ´til everybody´s equal" - En kvantitativ innehålls- och trendanalys av IKEA Sveriges kundkataloger mellan 1999 och 2019, utifrån ett inkluderingsperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alexander Teame; William Turner; [2019-02-07]
    Nyckelord :Reklam; Identitetsgrupper; IKEA Sverige; Mångfald; Inkluderande kommunikation; Bildkommunikation; Normkritik;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka frekvensen av representation av identitetsgrupper i IKEAs kundkataloger utifrån ett inkluderande perspektiv.Teori: Representation, Strategisk kommunikation, Bildanalys, NormkritikMetod: Kvantitativ innehållsanalysMaterial: IKEAs kundkataloger från år 1999, 2004, 2009, 2014 och 2019Resultat: Resultatet visar att frekvensen av representation av olika identitetsgrupper, utifrån ett inkluderande perspektiv, är något varierande. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av kompetens i tekniska karriärspår : En fallstudie om hur föreställningar om kompetens, kompetensbedömning och karriär påverkar organisationers möjlighet att skapa inkludering och mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Caroline Bern; [2019]
    Nyckelord :career; competence; assessment of competence; processes of assessment; inclusion; diversity; karriär; kompetens; bedömning av kompetens; bedömningsprocesser; inkludering; mångfald;

    Sammanfattning : Att ha en mångfald av arbetskraft har idag blivit en viktig fråga för att kunna fånga in en mängd olika kompetenser, kunskaper och förmågor. Många företag uppmuntrar idag arbete med mångfald och inkludering eftersom de hävdar att de ökar kreativiteten och i utsträckningen vinsten för företaget. LÄS MER