Sökning: "mångfaldsperspektiv i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden mångfaldsperspektiv i förskolan.

  1. 1. "Här finns ingen plats för dig" : En kvalitativ studie om förskolans möjligheter att arbeta med etnisk mångfald utifrån styrdokument och barnlitteratur

    M1-uppsats,

    Författare :Hanna Lorente Wolf; Sanaz Nabavi; [2022]
    Nyckelord :Etnisk mångfald; läroplan; barnlitteratur; identitet; representation; makt; kritisk diskursanalys; förskola; Kulturrådet;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i förskolans läroplan från år 1998 och 2018 samt Kulturrådets sammanställning och urval av barnlitteratur från år 2018/19 ämnad för förskolan. Studiens syfte har varit att analysera vilka möjligheter förskolan har att arbeta med etnisk mångfald utifrån Kulturrådets urval och sammanställning av barnlitteratur och läroplanen. LÄS MER

  2. 2. TOMMA ORD UTAN VERKLIGHET - En fallstudie av arbetet med mångfald och integration utifrån förskolans läroplan, Göteborg 2017

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Uzma Ahmad; [2017-06-22]
    Nyckelord :Mångfald; Integration; Förskolan; Målsättningar; Kunskap;

    Sammanfattning : Sverige är idag befolkat av människor med olika språkliga, kulturella, etniska eller religiösa tillhörigheter, vilket innebär att antalet barn med utländsk bakgrund både i förskolan och i skolan ökar. Förskolan är en viktig arena för integration och möten mellan olika individer och den kulturella mångfalden inom förskolan bjuder på såväl kulturkrockar som kulturmöten. LÄS MER

  3. 3. "Man ska kunna prata om allt" : En kvalitativ studie om några förskollärares syn och förhållningssätt till begreppet livsfrågor med mångfaldsinriktning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Ekholm; Sanna Falkenström; [2017]
    Nyckelord :Förskola; barn; livsfrågor; kulturell mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i några förskollärares arbetssätt kring begreppet livsfrågor på tre förskolor i Mellansverige. I läroplanen för förskolan står det skrivet att livsfrågeundervisning ska bedrivas i förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Barnlitteratur som ett redskap för främjande av gemenskap och delaktighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Krystyna Pawlicka; Linnéa Persson; [2016]
    Nyckelord :barnlitteratur; delaktighet; drama; erfarenheter; kreativitet; miljö; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att uppmärksamma vikten av barnlitteratur som ett redskap i förskolan för att främja gemenskap och delaktighet i barngruppen. Med hänsyn till komplexiteten och differensen i barnlitteraturen, ställer vi oss följande frågor för att konkretisera syftet: Hur kan barnlitteraturen användas av pedagoger som ett verktyg för att skapa delaktighet i barngruppen? Vad kan vara viktigt för pedagoger att fokusera på vid användandet av barnlitteraturen i förskolan? Analysen baseras på Vygotskijs teoretiska perspektiv vilken fokuserar på kreativitet, fantasi och den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  5. 5. Kunskap om ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten : En studie om hur genus konstruerats i förskollärarutbildningen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sara Klasson; [2013]
    Nyckelord :Genus; förskollärare; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur begrepp som genus och jämställdhet berörs och behandlas i förskollärarutbildningen på högskolan i Halmstad då forskning visat  att bristande kunskaper kring ämnet idag finns i förskolans verksamhet. Tidigare forskning har även påvisat att genus tenderar att hamna på en vardagsnivå i utbildningen, vilket påverkar studenternas möjligheter att skaffa sig tillräckliga kunskaper för att förändra rådande genusstrukturer i förskolan. LÄS MER