Sökning: "mångfaldsperspektiv kultur"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden mångfaldsperspektiv kultur.
1. "Här finns ingen plats för dig" : En kvalitativ studie om förskolans möjligheter att arbeta med etnisk mångfald utifrån styrdokument och barnlitteratur
M1-uppsats,Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i förskolans läroplan från år 1998 och 2018 samt Kulturrådets sammanställning och urval av barnlitteratur från år 2018/19 ämnad för förskolan. Studiens syfte har varit att analysera vilka möjligheter förskolan har att arbeta med etnisk mångfald utifrån Kulturrådets urval och sammanställning av barnlitteratur och läroplanen. LÄS MER
2. De fem mångfaldsperspektiven : Kommunikation om kulturell mångfald inom hotellgrupper i Sverige
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : I Sverige kommunicerar de välkända hotellgrupperna att de uppskattar medarbetare med olika kulturella bakgrunder. Forskning i Sverige inom kulturell mångfald är begränsad. Kulturell mångfald innefattar religion, etnicitet, kultur och språk. Studien undersöker vad hotellgrupper värderar kring kulturell mångfald. LÄS MER
3. Svenska högstadieelevers syn på religionsämnet : - en jämförelse av REDCo:s europeiska undersökning samt kursplanens syfte och ett mångfaldsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet är att undersöka svenska högstadieelevers syn på religionsämnet och jämföra resultaten med internationell forskning för att sedan analyseras ur ett mångfaldsperspektiv och syftet i läroplanen Lgr11. Metoden som har använts är enkäter vars resultat har presenterats som kvantifierad hårddata i form av tabeller och diagram. LÄS MER
4. "Ett varuhus för alla" : En studie om Åhléns kampanj Nordiska toner ur ett mångfaldsperspektiv
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : Med bakgrund i den samhällsrelaterade frågan kring vem som får synas i svensk reklam syftar denna studie till att ta en närmare titt på det svenska företaget Åhléns kommunikation. Studien syftar specifikt till att undersöka om och hur Åhléns kampanj Nordiska toner representerar värden av mångfald i avseende att bidra med insikten av vikten av ett mångfaldsperspektiv i strategiska marknadsaktiviteter. LÄS MER
5. Mångfaldsperspektiv på utställningen Norvegiska rorna- norske sigøynere
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : .... LÄS MER