Sökning: "mångkultur c"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden mångkultur c.

  1. 1. "En inbjudan att utforska och förstå" : Om utomeuropeisk litteratur i svenskämnets värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maja Rothén; [2018]
    Nyckelord :språk; globalisering; makt; kolonialism; mångkultur; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida novellerna ”Goda råd är dyrare än rubiner” (1995) och ”Ingen trolldom till salu” (1964) kan bidra till främjandet av en mångkulturell undervisning. Mer specifikt fokuserar analysen på hur begreppen språk, globalisering och kolonialism kan ses som olika uttryck för makt i novellerna och hur det kan användas i svenskämnets värdegrundsarbete. LÄS MER

  2. 2. ”Kan regeringen lägga 48 miljarder extra på invandringen, kan man tycka att ett par miljoner kan gå till oss som bor här och är sjuka i hepatit C?” : Hur invandring och mångkultur uttrycks i insändare, en innehållsanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Sociologi

    Författare :Emma Andersson; Sebastian Brask; [2015]
    Nyckelord :insändare; invandring; diskurs; mångkultur och svenskhet; integration; ekonomi och välfärd;

    Sammanfattning : Under många år har ”invandringsfrågan” varit en mycket debatterad fråga. Detta märks inte minst i alla de insändare som publicerats i Dalarnas morgontidningar. Integration och ekonomi är exempel på ämnen som nämns i dessa insändare då diskursen invandring diskuteras. LÄS MER

  3. 3. Självförverkligande i ett mångkulturellt samhälle

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna-Lena Sunesson Martinsson; [2009]
    Nyckelord :självförverkligande solidaritet mångkultur;

    Sammanfattning : The aim with this essay is to examine in which way self-realizing and solidarity can be reconciled in a multicultural society. The essay is a sociological literature study which examines the self- realizing process and puts it in a multicultural perspective. LÄS MER

  4. 4. Tankar kring värdegrundsuppdraget - En kvalitativ undersökning om värdegrunden i förskole- och gymnasielärares medvetande

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Susanne Hallbäck; [2008]
    Nyckelord :Fenomenologi; lärares inställning; värdegrund; lär;

    Sammanfattning : Vårt arbete har en fenomenologisk forskningsansats med att undersöka hur lärare i förskolan ochgymnasieskolan resonerar kring läroplanens värdegrundsuppdrag. Syftet utreds utifrån tre aspekter: Läraresresonemang kring det läroplanens värdegrund säger om jämställdhet och könsroller samt det den säger ommångkultur. LÄS MER

  5. 5. Brist på mångfald - om arbetet med mångfaldens värden i en kulturellt homogen skola

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lina Rosengren; Johanna Mellén; ; [2008]
    Nyckelord :Begränsad mångfald; kulturell homogenitet; segrega;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna uppsats syfte är att belysa den problematik som kan tänkas uppstå i en kulturellthomogen skolmiljö, vad det gäller arbetet med de "värden som ligger i en kulturell mångfald"som Lpo 94 normerar som något eftersträvansvärt. Vi har förhållit oss till hur utbildningenriskerar reproducera samhällets rådande normer och värden. LÄS MER