Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Mångkultur och genus i barnlitteratur : En studie av elevers bänkböcker i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Madeleine Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; mångkultur; textanalys;

    Sammanfattning : I denna studie har tre barnböcker analyserats ur ett mångfaldsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka aspekterna genus och mångkultur i elevers bänkböcker. Detta är kopplat till ett av skolans uppdrag om att ge eleverna kunskap om mångfald och förståelse för olikheter. LÄS MER

  2. 2. “Jag tror dom såg mitt efternamn och det räckte” : – En litteraturanalys av två skönlitterära barnböcker ur ett mångkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Futvoye; Amanda Viklund; [2022]
    Nyckelord :Etnicitet; mångkultur; Habib; Berts dagbok; etnocentrism; interkulturell kompetens;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ litteraturanalys med hermeneutisk inriktning. Vi fördjupar oss i begrepp som mångkultur, interkulturell kompetens, etnocentrism, critical literacy samt alteritetsteori. Därtill går vi igenom vad som menas med händelse, tema, miljö och karaktär samt deras betydelse för barnlitteratur. LÄS MER

  3. 3. Katitzi, Myran, Izzy och Kurrekurredutterna : En studie om hur mångkultur och stereotyper kan skildras i fyra barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Adina Sunesson; Sara Sundberg; [2021]
    Nyckelord :Mångkultur; etnicitet; barnlitteratur; mångfald; författare; stereotyper; kultur; kulturmöten;

    Sammanfattning : I dagens mångkulturella samhälle är skolan en viktig mötesplats för barn och unga från olika kulturer där skolan ämnar utveckla förståelse och solidaritet för andra människor. Barnlitteratur har en väsentlig roll i skolans uppdrag och i vår framtida yrkesroll som lärare är det därför viktigt att skapa förståelse för vad litteraturen har för betydelse för barnen och hur den påverkar dem. LÄS MER

  4. 4. ”Skatter, sommar och soldater” Om hur identiteter och positioneringar skapas i barnböcker och i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olivia Hallin; Emelie Suneson; [2019]
    Nyckelord :Bilderböcker; Intersektionalitet; Klasskillnader; Kultur; Kulturkrockar; Mångkultur; Positionering;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att genom ett antal barnböcker samt intervju med en verksam förskollärare få syn på olika kulturer. Vi använder oss av ett intersektionellt perspektiv som en teoretisk utgångspunkt utifrån Mulinari och de los Reyes tolkning. LÄS MER

  5. 5. Hur mångkultur framställs i tvåbarnböcker : –En motivstudie av två barnböcker som skildrar förorten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Olivia Elfstrand; [2019]
    Nyckelord :Mångkultur; kulturkrockar; förorten; diskussion kring mångkultur; samtal i skolan;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras två kapitelböcker anpassade för barn och som utspelar sig i förorten. De analyserade böckerna är Douglas Foleys bok Habib: meningen med livet (2005), samt Dogge Doggelitos bok Izzy & gänget (2011). LÄS MER