Sökning: "mångkultur i förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 77 uppsatser innehållade orden mångkultur i förskolan.
21. Mångkultur i förskolan : En studie med fokus på förskollärares förhållningssätt
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare tolkar begreppet mångkultur samt hur de förhåller sig relationellt till lärandeobjektet. Studiens forskningsfrågor är: Hur tolkar förskollärare begreppet mångkultur? Vilken betydelse anser förskollärare att det relationella arbetet har för deras intentioner gällande mångkultur i förskolan? Vi har utgått från kvalitativ metod i form av intervjuer. LÄS MER
22. "Flerspråkigheten i vår förskola, det speglar hela samhällsbilden" : En intervjustudie med sju stycken förskolepersonal om flerspråkighet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskolepersonal resonerar kring flerspråkighet. Tidigare forskning har visat att barns flerspråkighet i förskolan uppfattas som problematisk. Studien utgår från forskning om interkulturell pedagogik samt begrepp utifrån den franske utbildningssociologen Pierre Bourdieus teori. LÄS MER
23. ATT UTVECKLA KULTURFÖRSTÅELSE : En kvalitativ studie om att inkludera olika kulturer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan är en arena som omfattas av många olika kulturer. Denna studie syftar till att undersöka, analysera och diskutera hur förskollärare arbetar för att inkludera olika kulturer i förskolans verksamhet, samt vilka möjligheter och utmaningar arbetet medför. LÄS MER
24. Vi pratar mycket men gör för lite : En kvalitativ studie om förskolepersonals syn på arbetet med etnicitet i förskolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of the study is to research preschool teacher’s understanding and way of talking about ethnicity and diversity in two different municipalities. The design of the methods performed for the study was qualitative and seven interviews have been done to gather empirics. LÄS MER
25. Att göra “dem” till “vi” : Förskollärares resonemang om interkulturell pedagogik.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : InledningForskning kring den interkulturella pedagogiken redogör för möten mellan individer ochgrupper. Det är en hög grad ett förhållningssätt med didaktiska val och medvetenhet kringbarn kulturella bakgrunder. LÄS MER