Sökning: "mångkultur läroplan"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden mångkultur läroplan.

  1. 1. Sekulära normer i mångkulturens vagga : En kvalitativ studie i hur lärare uppfattar begreppen mångkultur och sekularitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna Lundgren; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Mångkultur och sekularitet är två begrepp som speglar den rådande samhällskontexten i Sverige. Starka sekulära vindar blåser medan vi också är ett mångkulturellt land med utrymme för många olika världsbilder och religiositeter. LÄS MER

  2. 2. Förskolans mångkulturella uppdrag : Förskollärares upplevelser av det mångkulturella uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ebba Lederud; Mili Woldeghebriel; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; förskollärares förståelse; mångkultur; interkulturellt; monokulturellt; läroplan;

    Sammanfattning : Sverige har blivit ett allt mer heterogent samhälle, vilket synliggörs i den nuvarande läroplanen för förskolan. Förskollärare ansvarar för att barnen på förskolan ska utveckla en förståelse för olika kulturer och mångfald. Barnen ska också få en möjlighet att stärka sin egen kulturella identitet (Skolverket, 2018). LÄS MER

  3. 3. Vad säger forskningen om religionsdidaktik och dess etiska innehåll? : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lisa Brännholm; Johan Sellberg; [2020]
    Nyckelord :Religion; sekularisering; mångfald; skola; lärare; religionskunskap; etik; didaktik och läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att sammanställa tidigare forskning kring ämnet religionsundervisning i Sverige med ett fokus på dess etik samt etiska aspekter. Frågor som ska besvaras i kunskapsöversikten är följande: Hur bör religionslärare förhålla sig till undervisningen i dagens mångkulturella samhälle, hur ser etiken och de etiska aspekterna ut i religionsundervisningen och hur ska läraren bemöta dessa? Kunskapsöversikten utgår från nio vetenskapliga artiklar från tidskriften Nordidactica samt relevanta litteraturstudier och böcker med koppling till ämnet etik och religion. LÄS MER

  4. 4. Läroböcker i historia ur ett interkulturellt perspektiv : en textanalys

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Carlsson; Nathalie Hansson; [2020]
    Nyckelord :interkulturalitet; historia; läroböcker; järnåldern; mångkultur; inkludering; exkludering; årskurs 1–6;

    Sammanfattning : Vi lever i en värld där globala förflyttningar av olika anledningar är vanliga. Dagens klassrum är allt som oftast mångkulturella i den mening att sammansättningen av individer bland eleverna representerar flera olika kulturer. LÄS MER

  5. 5. Grundläggande värderingar : En kritisk diskursanalys av skolans läroplan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Rebecca Hedin; [2019]
    Nyckelord :Läroplan; etik; kristna traditioner; västerländsk humanism; icke-konfessionell undervisning; sekularisering; mångkultur;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna uppsats fokuserar främst på formuleringen i skolans läroplan att skolans etik ska förvaltas av kristna traditioner och västerländsk humanism samt att undervisningen ska vara icke-konfessionell. Utifrån att jag har granskat och tolkat medias pressbild, de framlagda motionerna och olika vetenskapliga arbeten i ämnet så ställde jag mig följande frågor; vilken mediabild som kommer till uttryck och vilken kritik formuleringen får i motioner samt hur olika forskare tolkar formuleringen. LÄS MER