Sökning: "mångkultur och svenskhet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden mångkultur och svenskhet.

  1. 1. Vem vill bli tolererad? : En kvalitativ intervjustudie om toleranspedagogik och mångkulturalism i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Svälas; Emma Westbom; [2021]
    Nyckelord :anti-oppressive education; Kevin Kumashiro; förskollärare; toleranspedagogik; normer; mångkultur;

    Sammanfattning : Under arbetet med denna studie fann vi att toleranspedagogik är ett relativt outforskat område inom svensk förskola. Syftet med denna studie var att undersöka om och i så fall hur förskollärare använder sig av toleranspedagogik i relation till kulturell mångfald i sin yrkesutövning. LÄS MER

  2. 2. Interkulturalitet, ett ämne som bör belysas : Dolda normer och föreställningar om svenskhet

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande; Luleå tekniska universitet

    Författare :Arunruedi Krongthong; Helene Olsson; [2017]
    Nyckelord :Interkulturalitet; Mångfald; Mångkulturalitet och Social konstruktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra och problematisera hur arbetslag i mångkulturella förskolegrupper i sitt tal konstruerar interkulturalitet. Studien vilar på det socialkonstruktionistiska perspektivet som innebär att kunskaper konstrueras i gemenskap. LÄS MER

  3. 3. This is what I'm made of?: En kvalitativ studie om hur Volvo konstruerar svensk identitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Hanna Granström; Rebecca Gertsson; [2016]
    Nyckelord :svensk identitet; kulturell identitet; myt; mångkultur; varumärkeskommunikation; marknadskommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att öka förståelsen för hur Volvo Cars, som ett multinationellt företag, stärker sitt varumärke genom att strategiskt knyta an till den nationella identiteten och tillhörande myter för att kommunicera svenskhet och mångkultur. Studiens empiriska material består av tre reklamfilmer i Volvos kampanj Made by Sweden, som utifrån ett kvalitativt perspektiv analyseras med hjälp av semiotik och teorier om kulturell och nationell identitet samt myter. LÄS MER

  4. 4. ”Kan regeringen lägga 48 miljarder extra på invandringen, kan man tycka att ett par miljoner kan gå till oss som bor här och är sjuka i hepatit C?” : Hur invandring och mångkultur uttrycks i insändare, en innehållsanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Sociologi

    Författare :Emma Andersson; Sebastian Brask; [2015]
    Nyckelord :insändare; invandring; diskurs; mångkultur och svenskhet; integration; ekonomi och välfärd;

    Sammanfattning : Under många år har ”invandringsfrågan” varit en mycket debatterad fråga. Detta märks inte minst i alla de insändare som publicerats i Dalarnas morgontidningar. Integration och ekonomi är exempel på ämnen som nämns i dessa insändare då diskursen invandring diskuteras. LÄS MER

  5. 5. Kulturbegreppet i skapandet av nya medborgare : En uppsats om integrationsprocesser och diskurser i det sena 1900-talets Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Sebastian Maagaard; [2014]
    Nyckelord :integration; medborgare; kulturbegreppet; svenskhet; mångkultur; mångfald; diskursanalys;

    Sammanfattning : In this thesis the author has through a discourse analysis examined how the concept of culture has been used in the discourse of integration during the late twentieth century in Sweden. The author argues that the integration of immigrating people has been the fundamental method in creating Swedish citizens within the immigrant communities. LÄS MER