Sökning: "mångkultur skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden mångkultur skönlitteratur.

  1. 1. “Läsning får ju aldrig bli bara ett värdegrundsarbete”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Futvoye; Amanda Viklund; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; mångkultur; interkultur; etnocentrism; interkulturell kompetens; interkulturell pedagogisk kompetens; barn- och ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ intervjustudie som har genomförts och analyserats utifrån en fenomenografisk metodansats. Vi redogör för vad som menas med mångkultur och interkultur samt begrepp som etnocentrism, assimilering, integration och inkludering. LÄS MER

  2. 2. Lärare och den relevanta litteraturen : En kvalitativ studie om svensklärares val av skönlitteratur i dagens mångkulturella samhälle och syn på den egna kompetensen att välja

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Svensson Ellinor; [2022]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; litteraturundervisning; samhällsrelevant litteratur; allmänmänsklig litteratur; läskunskaper; läslust;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen om vad lärare anser är viktigt i valet av litteratur och om lärare använder sig av litteratur som är aktuell i dagens samhälle med ett tydligt fokus på det nya mångkulturella samhället som vi lever i. Vidare ville jag också undersöka vad lärare hade för uppfattning om möjligheten till kompetensutveckling i fråga om att utveckla sitt val av litteratur. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturens kraft : - Ungas identitet, empati och demokratiska värderingar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Joy Mayzel; Jenny Olsson; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; Empati; Identitet; Inkludering; Litteratur; Norm; Mångkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och analysera aktuell forskning om hur skönlitteratur kan påverka ungas identitet, empati och demokratiska värderingar. Översikten ämnar även att synliggöra behovet av en normkritisk och bred mångfald av skönlitteratur. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteraturens potential : Att främja inkludering i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Rebecka Fegraeus; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; mångfald; mångkultur; interkulturalitet; inkludering; kanon; västerländsk kanon;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker skönlitteraturens potential att anamma som ett didaktiskt och pedagogiskt verktyg i undervisning i gymnasieskolans ämne svenska. Vidare undersöker studien hur litteratursamtal och ett ämnesöverskridande arbete mellan ämnena svenska och samhällskunskap med hjälp av skönlitteratur kan bidra till inkludering i det mångkulturella klassrummet. LÄS MER

  5. 5. "Skaka hand, kramas, kindpussas eller dunka varandra i ryggen (grabbkramas)?" : En kvalitativ intervju- och läroboksanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Jessica Lyckman; Jessica Abenius; [2019]
    Nyckelord :yrkes- och studieförberedande program; läroboksanalys; Svenska 1; lärarattityder; yrkeselever; Skönlitteratur; mångfald; mångkultur; interkulturalitet; inkludering; kanon; västerländsk kanon;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet har en läroboksanalys gjorts på två läroböcker, Svenska impulser 1 (2017) och Svenska impulser för yrkesprogrammen (2012). Syftet med examensarbetet är att se vilka skillnader som finns i de undersökta läroböckerna och om innehållet överensstämmer med läroplanen. LÄS MER