Sökning: "mångkulturalism och kommunikation"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden mångkulturalism och kommunikation.
1. Transkulturella möten vid vård i livets slut : Vårdpersonals erfarenheter av transkulturella möten vid vård i livets slut - en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Vård i livets slut innebär en ofta svår och komplex vårdsituation med många faktorer som skall tas hänsyn till för att främja livskvalitet och en värdig död. I en globaliserad värld med ökad migration och mångkulturalism sker transkulturella möten i vården allt oftare. LÄS MER
2. ”Jag avskydde denna period!” - Nyanlända föräldrars upplevelser av den svenska förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att få en större förståelse för nyanlända föräldrars upplevelser av den svenska förskolan. Vi har använt oss av en kvalitativ och semistrukturerad intervjumetod som vi analyserar utifrån teoretiska perspektiv som delaktighet, exkludering, inkludering, mångkulturalism samt interkulturellt förhållningssätt. LÄS MER
3. Från segregation till segregation : En familjs ackulturation i en mångkulturell miljö
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : Hageby är en stadsdel i Norrköping som i huvudsak betraktas som segregerad, med en hög andel utlandsfödda innevånare. Området förknippas också med låg socioekonomisk status, kriminalitet, hög arbetslöshet och utanförskap. LÄS MER
4. Mitt, Ditt, Vårt Sverige : Klassificeringar i betongförorten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Vårt syfte var att ta reda på hur och om pedagoger uppmärksammar alla andra kulturers högtider, i egen rätt, men också som symbol för identitet. Under våra VFU perioder har vi uppfattat det som ett problem att andra etniciteters högtider inte uppmärksammats under verksamheten, vilket ledde oss till att belysa hur pedagoger på mångkulturella förskolor tänker kring detta. LÄS MER
5. Är min kultur ett redskap?
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under utbildningsprogrammets gång uppmärksammade vi att kulturens betydelse, mer eller mindre blir oundviklig i vägledningssamtal med andraspråkstalare. Syftet med denna studie var att undersöka hur verksamma studie- och yrkesvägledare (SYV) på Vägledningscentrum (VLC) definierar begreppen; mångkulturell vägledning, kulturell kompetens samt hur syv kommunicerar med andraspråkstalande och vilken betydelse kultur och bristande språkfärdighet har för den individuella vägledningen. LÄS MER