Sökning: "mångkulturalitet i skola"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden mångkulturalitet i skola.

  1. 1. ” […] Är det rätt att tvinga svenska barn att gå i skolor med ghetto barnen? […]” : En kvalitativ studie om hur skolsegregation och skolval kan konstrueras på Flashback forum

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Helena Duarte Bellucci; Rita Yakoub; [2023]
    Nyckelord :Sociology; qualitative content analysis; school segregation; stigma; the figuration of established and outsiders; us- and them perspective; Sociologi; kvalitativ innehållsanalys; skolsegregation; stigma; figurationen om etablerade-outsiders; vi- och demperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några röster på Flashback forum problematiserar mångkulturalitet i segregerade skolor i förhållande till skolval. Tidigare forskning visar att föräldrar med svensk bakgrund undviker mångkulturella och stigmatiserade bostadsområden, när det kommer till val av skola för deras barn. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkig undervisning i en monokulturell skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Elin Brynås; Tora Mjåtveit Sandin; [2023]
    Nyckelord :enspråkighet; flerspråkighet; monokulturalitet; mångkulturalitet;

    Sammanfattning : I samband med en ökad flerspråkighet behöver undervisningen anpassas för att inkludera alla elever. Trots att forskning visar på vikten av inkluderande undervisning för flerspråkiga elever uppstår en diskrepans mellan forskning och praktik där praktiken inte alltid tar forskningen i beaktande. LÄS MER

  3. 3. Politiska partier och religiösa elever: en textanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Natalie Nilsson; Johanna Lyngö; [2022]
    Nyckelord :Den Andre; elever; färgblindhet; minoriteter; mångkulturalitet; partier; politik; rasism; religion; samhällskunskap; sekularism; skola; stigmatisering;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur Riksdagspartiernas uttalanden om religion kan tänkas påverkareligiösa elever i skolan. I huvudsak har tre teorier används: Bronfenbrenners ekologiskasystemteori, Saids teori om Det Annorlunda och Goffmans teori om stigma. LÄS MER

  4. 4. Inkludering och förekomsten avtransspråkande i två läromedel förflerspråkiga elever : – En kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Hammar; [2022]
    Nyckelord :Transspråkande; flerspråkighet; mångkulturalitet; läromedel; inklusion; inkludering;

    Sammanfattning : I dagens skola är mångkulturalitet och flerspråkighet ett faktum, vilket ställer höga krav på undervisningen, lärare och läromedel. Syftet med denna studie är att undersöka hur läromedel kan främja och möjliggöra för kulturell mångfald och transspråkande. LÄS MER

  5. 5. Interkulturalitet i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Hannes Reventlid; Dayana Klemedsson Sotomayor; [2022]
    Nyckelord :Interkulturalitet; mångkulturalitet; undervisning; religionskunskap;

    Sammanfattning : Avsikten med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar med att skapa en meningsfull undervisning utifrån ett interkulturellt perspektiv i religionskunskap. Vårt intresse för det interkulturella perspektivet grundar sig i en strävan att förstå hur vi som människor kan få en större förståelse för varandra. LÄS MER