Sökning: "mångkulturalitet i skolor"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden mångkulturalitet i skolor.

  1. 1. Finns det skillnader på religionsundervisning i det mångkulturella och monokulturella klassrummet? : Ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Fride Nilsson; Samuel Folkesson; [2024]
    Nyckelord :inkludering; likvärdig utbildning; monokulturell; mångkulturalitet; normer; normkritiskt; värderingsfri;

    Sammanfattning : Dagens klassrum blir mer och mer mångkulturella, vilket betyder att vi som blivandelärare måste skapa kunskap om hur religionsundervisning kan bedrivas på ettinkluderande och värderingsfritt sätt. Syftet med texten är att genom kvalitativaintervjuer synliggöra de eventuella normer och skillnader som finns i det mångkulturellaoch det monokulturella klassrummet. LÄS MER

  2. 2. ” […] Är det rätt att tvinga svenska barn att gå i skolor med ghetto barnen? […]” : En kvalitativ studie om hur skolsegregation och skolval kan konstrueras på Flashback forum

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Helena Duarte Bellucci; Rita Yakoub; [2023]
    Nyckelord :Sociology; qualitative content analysis; school segregation; stigma; the figuration of established and outsiders; us- and them perspective; Sociologi; kvalitativ innehållsanalys; skolsegregation; stigma; figurationen om etablerade-outsiders; vi- och demperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några röster på Flashback forum problematiserar mångkulturalitet i segregerade skolor i förhållande till skolval. Tidigare forskning visar att föräldrar med svensk bakgrund undviker mångkulturella och stigmatiserade bostadsområden, när det kommer till val av skola för deras barn. LÄS MER

  3. 3. Hur lärare kan motivera elever för att lära historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mhmoud Mhmoud; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det fanns väldigt lite studier som handlade om motivation och hur lärare motiverar elever att lära sig historia. Jag genomförde därför min studie genom att intervjua historielärare, för att få insikt i vilka pedagogiska metoder de använder för att motivera sina elever. LÄS MER

  4. 4. Mångkulturella barngrupper : En kvalitativ studie om fostran av demokratiska medborgare i en mångkulturell barngrupp ur ett skolpersonalperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Olenius; Ebba Johansson; [2022]
    Nyckelord :Mångkulturalitet; kulturskillnader; demokrati; kulturkrockar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur skolpersonal arbetar för att fostra demokratiska medborgare i mångkulturella F-3-skolor. Kvalitativa intervjuer med två grundskolelärare och fyra skolkuratorer kommer ligga till grund för empirin. Resultatet från intervjuerna har tolkats ur Vygotskijs sociokulturella perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Interkulturalitet i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Hannes Reventlid; Dayana Klemedsson Sotomayor; [2022]
    Nyckelord :Interkulturalitet; mångkulturalitet; undervisning; religionskunskap;

    Sammanfattning : Avsikten med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar med att skapa en meningsfull undervisning utifrån ett interkulturellt perspektiv i religionskunskap. Vårt intresse för det interkulturella perspektivet grundar sig i en strävan att förstå hur vi som människor kan få en större förståelse för varandra. LÄS MER