Sökning: "mångkulturell demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden mångkulturell demokrati.

  1. 1. Hur arbetar lärare med sitt demokratiuppdrag i en mångkulturell kontext? : En kvalitativ studie med fenomenologiskt fokus

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Falak Qazi; [2022]
    Nyckelord :Fostran; demokrati; värdegrund; monokulturalitet; interkulturalitet; mångkulturalitet.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att identifiera hur lärare i grundskolan, arbetar med demokratiuppdraget i en mångkulturell kontext. Studien ämnar ta reda på hur lärare upplever sitt demokratiuppdrag med tanke på fostran av elever med annan kulturell bakgrund än den svenska. LÄS MER

  2. 2. Mångkulturella barngrupper : En kvalitativ studie om fostran av demokratiska medborgare i en mångkulturell barngrupp ur ett skolpersonalperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Olenius; Ebba Johansson; [2022]
    Nyckelord :Mångkulturalitet; kulturskillnader; demokrati; kulturkrockar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur skolpersonal arbetar för att fostra demokratiska medborgare i mångkulturella F-3-skolor. Kvalitativa intervjuer med två grundskolelärare och fyra skolkuratorer kommer ligga till grund för empirin. Resultatet från intervjuerna har tolkats ur Vygotskijs sociokulturella perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturens kraft : - Ungas identitet, empati och demokratiska värderingar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Joy Mayzel; Jenny Olsson; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; Empati; Identitet; Inkludering; Litteratur; Norm; Mångkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och analysera aktuell forskning om hur skönlitteratur kan påverka ungas identitet, empati och demokratiska värderingar. Översikten ämnar även att synliggöra behovet av en normkritisk och bred mångfald av skönlitteratur. LÄS MER

  4. 4. Samhällskunskapsämnet och en mångkulturell undervisning : Samhällskunskapslärares uppfattningar om arbete med mångkulturell undervisning inom ämnesområdet demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Linn Östergren; [2020]
    Nyckelord :Mångkulturell undervisning; demokratiundervisning; samhällskunskap; samhällskunskapslärare; intervju;

    Sammanfattning : Due to the constantly evolving globalization of our societies, it is highly relevant to investigate how the Swedish civics teaching works to educate students into becoming well-functioning democratic citizens, who are well adapted to their multicultural environment. Thereby this study aims to explore five upper secondary school civic teachers’ attitudes towards incorporating multicultural teaching in their mission to provide students with a fulfilling democratic education. LÄS MER

  5. 5. A State of One's Own? - A Legal Study of the Right to Self-Determination and Secession with Focus on the case of Québec and Canada

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Hilda Hansson; [2020]
    Nyckelord :public international law; self-determination; secession; territorial integrity; human rights; democracy; sovereignty; minority rights; Quebec; Canada; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This thesis examines the right of a people to self-determination and the possibility of secession in a democratic context, focusing on the Québec-Canada case. To that end, it studies (1) the historic and contemporary relationship between Québec and Canada, (2) the meaning of the right to self-determination within international law, (3) possibilities for unilateral secession, and (4) secession by virtue of democracy. LÄS MER