Sökning: "mångkulturell förskola flerspråkig"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden mångkulturell förskola flerspråkig.

  1. 1. Hur pedagoger hanterar flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Ekaterina Wiklund; [2019]
    Nyckelord :Mångkulturell förskola; flerspråkighet; språkutveckling; modersmål;

    Sammanfattning : Enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98) ska förskolan sträva efter att arbeta språkutvecklande och stimulerandepå både svenska och andra modersmål som förekommer i barngruppen. Samtidigt ger inte Lpfö 98 någrakonkreta förslag för hur pedagogerna ska arbeta med detta mål. LÄS MER

  2. 2. ”Det är ju en stor skillnad på att vara en flerspråkig förskola och en mångkulturell förskola” : En studie om förskollärares berättelser om deras roll i flerspråkiga barns modersmålsutveckling

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Matilda Gille; Andrea Lindh; [2018]
    Nyckelord :Förskola; flerspråkighet; modersmål; förskollärare; redskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta del av och beskriva hur förskollärare berättar om sitt arbete med flerspråkiga barns modersmålsutveckling. Studiens syfte undersöks genom följande frågeställningar: Hur beskriver förskollärare sin roll i flerspråkiga barns modersmålsutveckling? Vilka redskap anser förskollärare är betydelsefulla i arbetet med flerspråkiga barns modersmålsutveckling? Vilken syn beskriver förskollärarna att de har på modersmålets betydelse för flerspråkiga barn? Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv för att undersöka hur förskollärare beskriver på vilket sätt samspelet mellan förskollärare och barn, med hjälp av olika redskap, ger möjlighet till flerspråkiga barns modersmålsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Modersmålsstöd : En studie om en mångkulturell förskolas arbetssätt med modersmålsstöd utifrån ett didaktiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Rebecka Fredriksson; Emma Hindrikson; [2017]
    Nyckelord :Modersmålsstöd; modersmålsutveckling; förskola; didaktiskt perspektiv; mångkulturalitet; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utifrån ett didaktiskt perspektiv kartlägga en mångkulturell förskolas arbete med att utveckla barns modersmål. De didaktiska perspektiven är hur och vad. Hur gäller vilka metoder förskolan tillämpar i sitt arbetssätt. LÄS MER

  4. 4. "Äga två språk eller fler – det är ju fantastiskt!" : En kvalitativ studie om hur pedagoger uttrycker sig om den flerspråkiga förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Anna Fredriksson; Tove Pettersson; [2016]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Språkutveckling; Stöttning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flerspråkighet är ett faktum i dagens samhälle och därmed i dagens förskolor. Detta faktum innebär att nästan vart femte förskolebarn använder fler än ett språk dagligen. Viktigt att tänka på är att förskolan är det första, och kanske det enda, mötet med det svenska språket för en del barn. LÄS MER

  5. 5. Mångkultur i förskola : Fyra förskollärares kunskap och föreställningar om samt syn på arbetet i den mångkulturella förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anabel moza; [2016]
    Nyckelord :förskola; interkulturellt; mångkulturell;

    Sammanfattning : Minst vart fjärde barn som går i förskolan idag har sina rötter i andra delar av världen. Den svenska förskolan och skolan består av barn som antingen är födda i ett annat land eller har föräldrar som är det. Detta innebär att förskolan och skolan blivit mångkulturell och flerspråkig. LÄS MER