Sökning: "mångkulturell högskola"
Visar resultat 1 - 5 av 134 uppsatser innehållade orden mångkulturell högskola.
1. Mångkulturell barnlitteratur : - Praktisera interkulturell pedagogik för att förverkliga interkulturellt lärande i svenskundervisningen i mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Multicultural literature can sometimes act as a window, a mirror or a sliding glass door that introduces people to different worlds that are real or unreal, familiar, or strange. Through these windows, the reader gets an insight into the lives of others, inviting readers to reflect on their views and environment. LÄS MER
2. Upplevelser av mötet med hälso- och sjukvårdspersonal hos patienter med utländsk bakgrund : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Den ökade migrationen i Sverige innebär stora utmaningar inom vården. Sverige är ett av länderna i EU med största andelen invånare med utländsk bakgrund vilket gör Sverige till ett mångkulturellt samhälle. Personer med utländsk bakgrund har olika kulturer som påverkar hur hälsa och sjukdom definieras. LÄS MER
3. Sjuksköterskors erfarenheter av språkbarriärer i vården : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Språkbarriärer i hälso- och sjukvården har blivit alltmer förekommande då invandringen och migrationen ökat. Vikten av Kommunikation, jämlik vård, patientsäkerhet och patienters erfaranheter framförs. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskors erfarenheter av språkbarriärer i vården. LÄS MER
4. Hur lärare svarar på statsmaktens interkulturella uppdrag : En kvalitativ studie kring hur lärare upplever att undervisa i det mångkulturella klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers' conditions for and experiences of teaching in a multicultural classroom and how teachers relate to the intercultural mission. To examine this purpose the study takes part in a qualitative study based on semi-structured interviews with teachers from a county in Stockholm, Sweden. LÄS MER
5. Pedagogiska utmaningar för den mångkulturella skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att kartlägga lärares uppfattningar och upplevelser angående mångkulturalitet i deras yrkesutövning. Studiens metod är en kvantitativ enkät som även tolkas kvalitativt med utgångspunkt i Säljös vidareutveckling av Vygotskijs sociokulturella teori och Lahdenperäs interkulturella perspektiv. LÄS MER