Sökning: "mångkulturell skola genus"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden mångkulturell skola genus.

  1. 1. Lärares syn på auktoritet ur ett genusperspektiv : Intervjubaserad jämförelseav en mångkulturell skola och en svensk homogen skola

    M1-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Quick; Lucas Sommarström; [2012]
    Nyckelord :Auktoritet; genus; mångkulturell skola; svensk homogen skola;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att jämföra lärares syn på auktoritet i förhållande till genus mellan en mångkulturell skola och en svensk homogen gymnasieskola. Hur ser lärarna på förhållandet mellan auktoritet och genus och upplever de att det finns skillnader mellan dessa begrepp vid jämförelse mellan skolorna? Vi menar att det finns en större variation bland elever beroende på kultur och etnicitet i den mångkulturella skolan än den svenska homogena skolan, där kulturen främst representeras av elever med etniska svensk bakgrund, därav ordet homogen. LÄS MER

  2. 2. Genus i historieundervisningen- En lägesanalys av hur genus införs, tillämpas och förmedlas på en multikulturell skola i Malmö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linnea Isljung; Shkurte Momcilla; [2012]
    Nyckelord :genus; pedagogik; multikultur; normer;

    Sammanfattning : Sammanfattning/ AbstractVi har i vårt examensarbete granskat ett utvecklingsarbete med genus med på engrundskola med förhoppningen att detta kan ha en positiv inverkan på enutbildningsinstitution. I vår lägesanalys har vi granskat utvecklingsarbetet utifrånintervjuer och observationer för att undersöka vilka pedagogiska verktyg som användsför införandet och mottagandet av genus på Stenkulaskolan. LÄS MER

  3. 3. "Det ska inte spela någon roll vem du är" - En kvalitativ studie av svensklärares förhållande till genusperspektivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ellen Nilsson; [2011]
    Nyckelord :genus; hinder och möjligheter med genusperspektivet; jämställdhet; mångkultur; svensklärare; värdegrund;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som ämnar undersöka hur svensklärare ser på genusperspektivet i undervisningen, genom en kvalitativ studie där fem svensklärare bidragit genom intervjuer. Syftet är att undersöka hur svensklärare ser på att jobba utifrån ett genusperspektiv i svenskundervisningen. LÄS MER

  4. 4. ”Tjejen måste fråga föräldrarna först” - Om hur genus och etnicitet samspelar i identitetsskapandet hos sex tjejer i en skola i Angered.

    C-uppsats,

    Författare :Pernilla Lindholm; Sofie Källström; [2009]
    Nyckelord :identitet; skola; tjejer; etnicitet; genus;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vårt syfte med uppsatsen är att belysa sex tjejers identitetsskapande i Angered ochsynliggöra vilka faktorer som spelar in. Vi vill se hur etnicitet och genus samspelar för skapandet av identitet förtjejer i en mångkulturell stadsdel. LÄS MER

  5. 5. ”Dagen då eleverna dödade läraren” - En teknikdag med programmerbart Lego

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ulrika Wendel; Marie Nilsson; [2007]
    Nyckelord :Teknik; interaktion; koncentration; sociokulturellt perspektiv; genus; etnicitet;

    Sammanfattning : Abstract”Dagen då eleverna dödade läraren”Marie NilssonUlrika WendelNilsson, Marie & Wendel, Ulrika (2006) ”Dagen då eleverna dödade läraren” - en teknikdag med programmerbart Lego. (The day when the pupils killed the teacher – a day of technical activities using programme friendly Lego). Lärarutbildningen; Malmö högskola. LÄS MER