Sökning: "mångkulturell skola"

Visar resultat 16 - 20 av 220 uppsatser innehållade orden mångkulturell skola.

  1. 16. Språkutvecklande historieundervisning för nyanlända

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Mohtashami Diojohns; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända; mångkultur; historieundervisning; anpassning; språk; ämnesbegrepp; begrepp; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Nyanlända elever på högstadiet står inför dubbla utmaningar i den svenska skolan. Elever som är nyanlända och inte behärskar det svenska språket behöver lära sig både språk och ämneskunskaper samt kunna resonera, tala och skriva på svenska. LÄS MER

  2. 17. Min historia är också din historia : Interkulturella perspektiv i den mångkulturella skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jona Karam; [2021]
    Nyckelord :Interkulturell; interkulturell kompetens; mångkulturell; identitet; historieundervisning; historiedidaktik; historiemedvetande; historiebruk; historiekultur; etnicitet;

    Sammanfattning : Skolverksamheterna i Sverige är en spegling av samhället där sociala och kulturella möten frodas och ska hjälpa elever att utveckla förståelsen för en kulturell mångfald i en globaliserad värld. Historieundervisningen ska bidra till att elever får förståelse för olika kulturella sammanhang och levnadsätt. LÄS MER

  3. 18. Hur arbetar lärare för att stödja elever med avkodningssvårigheter? : En kvalitativ studie om lärares arbete med att stödja elever med avkodningssvårigheter i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Samuelsen Sara; Siham Kader Dahir; [2021]
    Nyckelord :avkodning; avkodningssvårigheter; läsning; elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka hur lärare arbetar för att stödja elever med avkodningssvårigheter. Studiens frågeställningar är: Hur motiverar lärarna sina val av avkodningstester för att stödja elever med avkodningssvårigheter? På vilket sätt anser lärarna att testerna är användbara? samt Hur använder lärarna sig av testerna för att arbeta med att stödja elever med avkodningssvårigheter? I bakgrunden redogör vi kortfattat för avkodningsförmågans innebörd. LÄS MER

  4. 19. En enkät- och intervjustudie om lärares egna tankar om sin undervisning med elever med migrationsbakgrund. : Framgångsfaktorer, svagheter och förslag på förbättringar i undervisning medelever med migrationsbakgrund som lärare beskriver att de upplever.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Hanna Rached Rydberg; [2021]
    Nyckelord :School; school success; migration background; teaching; multicultural incorporation; Skola; skolframgång; migrationsbakgrund; undervisning; mångkulturell inkorporering.;

    Sammanfattning : In this survey- and interview study based on 15 teachers in Sweden and their thoughts about their own experience of their teaching to students with migration backgrounds has the following information emerged. Some of the teachers who have participated admit that they find it difficult to base their work to the laws and guidelines. LÄS MER

  5. 20. ”Jag blir jättestörd när dom ser oss som mindre än svenskarna: vi är inte mindre värda!” : En undersökning av etnisk särskiljning i en mångkulturell skola

    L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna-Karin Eklöf; [2021]
    Nyckelord :etnisk särskiljning; invandrarelever; elevkategoriseringar; makt; skola; resursperspektiv; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa och förstå invandrarelevers upplevelser av etnisk särskiljning som görs av lärare i skolan. Undersökningen har ett elevperspektiv. LÄS MER