Sökning: "mångkulturell skola"

Visar resultat 21 - 25 av 220 uppsatser innehållade orden mångkulturell skola.

  1. 21. HUR LYCKAS EN SKOLA MED ETT (O)FÖRVÄNTAT BRA RESULTAT? En fallstudie om organisering och samverkan kring elever i behov av stöd i matematik på en mångkulturell F–9 skola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Barbro Andersson; [2020-01-16]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; elever i behov av stöd i matematik; samverkan; mångkulturell skola; relationell pedagogik; PeRL;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ur ett relationellt perspektiv synliggöra hur en mångkulturell skola organiserar matematikundervisningen och hur personalen samverkar kring elever i matematiksvårigheter. Studien bidrar med kunskap om hur en mångkulturell skola skapar möjligheter för elever i behov av stöd i matematik. LÄS MER

  2. 22. Tillvaratagande av elevers kulturella bakgrund genom interkulturell pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefine Ottosson; Olesia Lomovskaja; [2020]
    Nyckelord :Interkulturellt lärande; Interkulturell pedagogik; Interkulturell pedagogisk kompetens; Kulturell bakgrund; Kulturell mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur lärare i f-3 utövar interkulturell pedagogik, vad de har för föreställningar kring bejakandet av kulturellt mångfald samt hur de ser på kulturell bakgrund hos eleverna som en berikande faktor i tematisk SOundervisning. De teorier som agerar analysverktyg i studien utgörs av John Deweys progressiva pedagogik och Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv på lärande. LÄS MER

  3. 23. Den mångkulturella skolan och arbetet med värdegrunden : En kvantitativ enkätstudie om lågstadielärares attityd till värdegrunden i samband med mångkulturell undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ulrika Ward; [2020]
    Nyckelord :didactics in religious education; multicultural education; teachers’ attitudes; value systems; survey research; Mångkulturell utbildning; värdegrunden; religionsdidaktik; attityd; enkätstudier;

    Sammanfattning : This study investigates teachers’ attitudes toward value systems in the context of multicultural education. It highlights the importance of a functioning multi-cultural school as well as that of ongoing work with value systems. LÄS MER

  4. 24. Religionskunskapsundervisning i ett mångkulturella klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Hussein Issa; [2020]
    Nyckelord :Religionsundervisning; mångkulturell skola; utmaningar; ökad måluppfyllelse; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det mångkulturella samhället som speglar skolan upplever läraren religionsundervisningen på olika sätt, beroende på om de möter hinder och vilka hinder. Syftet med detta arbete är att utifrån tre frågeställningar undersöka hur SO-läraren i lågstadiet upplever religionsundervisningen i ett mångkulturellt klassrum. LÄS MER

  5. 25. Lärares syn på matematikängslan hos elever i årskurserna 1-3 : En kvalitativ intervjustudie som syftar till att öka kunskapen om hur lärare definierar matematikängslan samt hur de arbetar förebyggande och åtgärdande med detta.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Ellen Boreham; [2020]
    Nyckelord :Anxiety; Matematik; Matematikängslan; Årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ fallstudie vars syfte är att öka kunskapen om lärares syn på matematikängslan hos elever i årskurserna 1-3. Datainsamling har skett genom semistrukturerade intervjuer med fem olika lärare. Dessa lärare har erfarenhet av samt behörighet för att undervisa i grundskolans tidiga år. LÄS MER