Sökning: "mångkulturell undervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 135 uppsatser innehållade orden mångkulturell undervisning.

  1. 16. Utmaningar i religionsundervisningen : - en intervjustudie med fyra pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Shqiponje Krasnici; [2021]
    Nyckelord :Andraspråkselever; integrering; interkulturalitet; mångkulturell; religionsundervisning; sociokulturellt perspektiv; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete som utgått genom en kvalitativ intervjustudie av fyra lärare som jobbar i skolor i Malmö stad, har varit att se över vilka utmaningar som förekommer inom religionskunskapsundervisningen och även hur läraren bemöter och arbetar med att inkludera alla elever i dessa utmaningar.    Med hjälp av intervjufrågor till lärarna, det sociokulturella perspektivet samt tidigare forskning har det hjälpt mig att besvara mina frågeställningar;   ·       Vad finns det för utmaningar, enligt läraren, inom religionskunskapsundervisning?  ·       Hur bemöter lärarna utmaningarna som uppstår, samt arbetar med att inkludera alla elever i dessa utmaningar?  I min studie framkommer till viss del samma typ av utmaningar i undervisningen som redan tidigare forskning påvisat och belyst. LÄS MER

  2. 17. Det mångkulturella klassrummet : En studie om det mångkulturella klassrummets påverkan på religionsundervisningen i skolans tidigare år

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lina-Maria Paulsson; Maja Quist; [2021]
    Nyckelord :Religion; Mångkulturell; Interkulturell; Lågstadiet; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka om det interkulturella förhållningssättet har någon betydelse för religionsundervisningen och för elevernas syn på religioner och religionsundervisningen. Studien omfattar grundskolans tidigare år och har genomförts med hjälp av innehållsanalys, där insamlingsmetoden bestod av både databassökningar och manuella sökningar. LÄS MER

  3. 18. Inkludering i religionsundervisningen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ubah Mahad; Jasmin Sangin; [2021]
    Nyckelord :Bakgrund; inkludering; mångkulturell; mångreligiösa; religion; religionskunskap; trosuppfattning; undervisning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta examensarbete har varit att ta reda på hur lärare arbetar för att inkludera elever som har olika religiösa bakgrunder och kunskaper om religion. Vidare är syftet att lyfta fram vilka utmaningar lärarna möter i undervisningen och elevernas olikheter utnyttjas i religionsundervisning. LÄS MER

  4. 19. Interkulturell kompetens och undervisning i historieämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lucas Persson; Erik Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Centralt innehåll; Historiemedvetande; Interkulturalitet; interkulturell kompetens; interkulturell historisk kompetens; kursplan; läroplan; narrativ kompetens; styrdokument.;

    Sammanfattning : I en globaliserad och mångkulturell värld ser vi ett behov av att undersöka hur interkulturell kompetens kan utvecklas genom historieämnet. Det interkulturella uppdraget ses som nödvändigt för att människor interagerar i en mångkulturell miljö. LÄS MER

  5. 20. Det mångkulturella klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marwa Zaher; [2021]
    Nyckelord :Historiekultur; mångkulturellt klassrum; historieundervisning; undervisningsplanering; elevers berättelser;

    Sammanfattning : Sverige är ett mångkulturellt samhälle, vilket resulterar i att klassrummen även är mångkulturella. Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en förståelse om hur ett mångkulturellt klassrum påverkar historieundervisningen. LÄS MER