Sökning: "mångkulturella skolan religion"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden mångkulturella skolan religion.

  1. 1. ”Jag är själv inte särskilt troende, men jag tycker att religion är viktigt” : En kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers syn på religionskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Frida Palm; Dilan Rahman; [2022]
    Nyckelord :religionsdidaktik; interkulturalitet; interkulturellt perspektiv; existentiella frågor; livssyn; religionskunskap; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete i religionsdidaktik med syfte att beskriva hur gymnasieelever som studerar religionskunskap talar om sin uppfattning om religionsämnet och religionens betydelse för dem. Intervjuerna i studien fokuserade på gymnasieelevernas förväntningar på religion, livsfrågor och undervisning. LÄS MER

  2. 2. Den mångkulturella skolan : En kvalitativ studie om hur lärare i F-3 bemöter muslimska elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Humbla; Josipa Opacak; [2021]
    Nyckelord :muslimska elever värdegrund lärare aktör vårdnadshavare religion stigmatisering;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att fördjupa våra kunskaper om hur lärare i F-3 bemötermuslimska elever för att inkludera alla då detta kan upplevas problematiskt. Föratt besvara våra forskningsfrågor har vi valt att arbeta med sex styckenkvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Skolan i ett mångkulturellt samhälle : En studie om hur lärare planerar och hanterar dilemman i undervisningen med hänsyn till elevers skilda livsåskådningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Matilda Kjellberg Samuelsson; [2020]
    Nyckelord :Konfessionella inslag; livsåskådning; planering; undervisning; dilemman; lärare.;

    Sammanfattning : I skolan får ingen diskrimineras på grund av religion och trosuppfattning samt så ska undervisningen i skolan vara icke-konfessionell. Trotts det uppstår det dilemman både för lärare och elever på grund av det mångkulturella samhället. LÄS MER

  4. 4. Inkludering av elever från olika kulturer i religionsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Andersson; [2017]
    Nyckelord :Inkludering; religionsundervisning; religion; mångkulturell skola; F-3;

    Sammanfattning : Sverige är, traditionellt, räknat som ett kristet land, vilket betyder att samhället vilar på en kristen grund och på västerländsk humanism. Landet räknas dock som ett av de minst religiösa i världen, och i skolan har det skett en utveckling från kristendomsundervisning till religionsundervisning. LÄS MER

  5. 5. Årskurs 4-6-lärares syn på etikundervisningen inom religionskunskapsämnet i mångkulturella klasser.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Etik; moral; religionskunskap; området etik; mångkulturella skolor; pedagogik; kristen tradition; västerländsk humanism;

    Sammanfattning : BakgrundBakgrunden till att det står kristen tradition och västerländsk humanism i läroplanen är utifrånPiltz (1992) betänkande inför den förra läroplanen (Skolverket 1994, SOU 1994:92, bilaga 8 iSkola för bildning), som handlar om att Piltz anser att kristen tradition är det som formatsamhället. Sigurdsson å andra sidan ifrågasätter vilken kristen tradition som Piltz bygger sittbetänkande på, eftersom det har funnits flera kristna traditioner i samhället. LÄS MER