Sökning: "mångkulturellt klassrum"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden mångkulturellt klassrum.

  1. 1. ”Det handlar om att öppna dörrar” : En kunskapsöversikt över hur forskningendefinierar interkulturell historieundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Carlsson; Nathalie Hansson; [2020]
    Nyckelord :interkulturell; historieundervisning; undervisning; inkludering; identitet; historiemedvetenhet;

    Sammanfattning : I ett mångkulturellt samhälle krävs en interkulturell undervisning. Syftet med vårkunskapsöversikt är att undersöka kunskapsläget inom den interkulturella undervisningen i historieämnet samt vilka möjligheter det inkluderande klassrummet ger till identitetsskapande och identitetsutveckling för alla elever som vistas i den. LÄS MER

  2. 2. En studie av lärares uppfattningar om högläsning i ett flerspråkigt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Louise Svefelt; Nathalie Vestergren; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grundskola; Högläsning; Högläsningens funktioner; Litteracitet; Textval; Undervisningsaktiviteter;

    Sammanfattning : Sverige har utvecklats till ett mångkulturellt samt etniskt och språkligt heterogent samhälle, vilket påverkar den svenska skolan som i dag är mångkulturell och omfattas av en heterogen elevsammansättning. Detta innebär att lärare måste möta och tillgodose samtliga elevers skilda behov och förutsättningar, däribland i undervisningssituationer som högläsning. LÄS MER

  3. 3. Mångkulturalitet och religion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Leunora Mustafa; Gustaf Ledeby; [2020]
    Nyckelord :exkludering; inkludering; kommunikation; Martin Buber; mångkulturalitet; relation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån de ställda frågeställningarna undersöka hur lärare arbetar med didaktiska utmaningar i ett mångkulturellt klassrum i undervisningen och hur mångkulturaliteten påverkar undervisningen. Det som undersökts är vad för verktyg som behövs för att motarbeta dessa utmaningar lärarna ställs inför. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell kompetens i historieundervisning – En inkörsport till elevernas egen historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Fredrik Ljungqvist; Johannes Evefalk; [2020]
    Nyckelord :Historiedidaktik; Historiekultur; Historiemedvetenhet; Historieundervisning; Motivation; Mångkultur; Interkultur; Interkulturell kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilka sätt lärares interkulturella kompetenser har betydelse för den bedrivna historieundervisningen utifrån ett motivationsperspektiv. Nyfikenhet kring hur lärare använder sig av sin interkulturella kompetens för att väcka elevernas motivation för historieämnet drev fram idén för studien. LÄS MER

  5. 5. Vilka didaktiska metoder kan tillämpas för att göra religionsundervisningen inkluderande i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Ali Jamil; Tarik Abdulamir; [2020]
    Nyckelord :religionskunskap; religionsundervisning; didactics; didaktik; religionskunskap för elever; including; elementary school; mångreligiöst;

    Sammanfattning : Due to the change in society and increase in diversity it has been challenging for teachers to educate the new generation. The schools are filled with pupils with different cultural backgrounds. Multiculturalism has become a huge subject which dominated schools around Sweden. LÄS MER