Sökning: "mångkulturellt klassrum"

Visar resultat 16 - 20 av 93 uppsatser innehållade orden mångkulturellt klassrum.

  1. 16. Perspektiv på flerspråkighet : – En studie om läsbarhet för flerspråkiga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Amanda Arvidsson; Sofie Wallin; [2022]
    Nyckelord :Läsbarhet; läromedel; flerspråkighet; systematisk funktionell grammatik; funktionell analys; Mysterier på äppelstigen; Magiska kulan;

    Sammanfattning : I denna uppsats har vi genom en komparativ kvalitativ metod granskat läromedel som utformats för läsinlärning och är publicerade med ett spann på nio år. Materialet avser böckerna Mysterier på äppelstigen (2020) och Den magiska kulan (2011). LÄS MER

  2. 17. Religionsundervisning i grundskolan i ett mångreligiöst samt mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Silvborg; Madeleine El-Dakkak; [2022]
    Nyckelord :Likvärdighet; grundskola; religionsundervisning; religiös; sekulär; multireligiöst; mångkulturellt; inkludering; religionslitteracy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen : ● Vilka didaktiska val är att föredra i ett mångkulturellt samt mångreligiöst klassrum för att motverka de svårigheter och problematik som finns inom religionsundervisningen? Kunskapsöversikten är riktad till blivande och verksamma lärare då den arbetar mot en större kunskap som pedagog för att motverka konflikter och osäkerhet i relation till religionsundervisningen i ett mångreligiöst klassrum. Vi har sökt efter våra sökord på både engelska och svenska via olika databaser tagit fram relevant forskning och därtill viktiga avhandlingar och böcker. LÄS MER

  3. 18. Religionsundervisning i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Moen; Emilia Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Förhållningssätt; inkludering; mångfald; mångreligiös; pedagogik; religion; religionsundervisning; skola; sekulär tro; sekularisering; världsbild;

    Sammanfattning : Utmaningarna och kraven på religionsämnet blir tydligare i ett alltmer sekulärt samhälle. Det diskuteras om hur undervisningen ska utformas och bedrivas i detta mångreligiösa samhälle. LÄS MER

  4. 19. Religionskunskapsundervisning i mångkulturella klassrum : Argument och överväganden i relation till safe space och brave space

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Patricia Kulhan; Natalia Isha; [2022]
    Nyckelord :safe space; brave space; Mångkulturell; inkludering; religionsundervisning.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle diskuteras religion i olika sammanhang, i skolor, debatter, vardagslivet och arbetslivet. Religionskunskapsundervisningen har genom åren förändrats i takt med att samhället blivit allt mer mångkulturellt. I synnerhet kan det vara utmanande att inkludera alla elever i klassrum, som karaktäriseras av många religioner. LÄS MER

  5. 20. Att arbeta med skönlitteratur i ett flerspråkigt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Jervelycke; Jens Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :Boksamtal; identitetsutveckling; språkutveckling; flerspråkighet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vilken betydelse som läsning av skönlitteratur kan ha i ett mångkulturellt klassrum. Vi är särskilt intresserade av stödstrukturer för läsning såsom boksamtal. De tio redovisade källorna som ligger till grund för arbetet har valts genom en systematisk sökning. LÄS MER