Sökning: "mångkulturellt perspektiv i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden mångkulturellt perspektiv i förskolan.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om arbetet med barns modersmål utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Friberg; Shilan Farej; [2024]
    Nyckelord :Artefakter; Appropriering; Förskollärare; Lärande; Modersmål; Scaffolding och Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Vi lever i ett mångkulturellt samhälle där förskolan ska ge varje enskilt barn förutsättningar att främja både barnets modersmål och det svenska språket. Syftet med föreliggande studie är att hur förskollärare beskriver att de främjar och arbetar med barn som har ett annat modersmål än svenska, utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares språkutvecklande arbete med flerspråkiga barn – En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt och uppfattningar om flerspråkighet och modersmål i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kunthida Bunyang; Hanna Hofvander Andersson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Modersmål; flerspråkighet; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som grundar sig på intervjuer på förskollärares upplevelser kring arbetet med flerspråkiga barn och deras språkliga utveckling. Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn och deras modersmål, men även ta reda på vilka utmaningar och möjligheter med detta de ser med arbetet. LÄS MER

  3. 3. Inkludering i ett mångkulturellt samhälle : Pedagogers arbete med inkludering av samtliga barn och deras kulturella & språkliga bakgrunder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Persson; Felicia Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; förskola; förhållningssätt; pedagoger; delaktighet; mångkulturalitet; flerspråkighet; språkliga och kulturella bakgrunder;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan står det att utbildningen ska vara likvärdig och ta hänsyn till barns olika förutsättningar och behov och den ska anpassas till alla barn i förskolan (Skolverket, 2018, s.6). LÄS MER

  4. 4. Pedagogers kommunikationssätt med flerspråkiga vårdnadshavare i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nora Kiqiki; Lejla Imsirovic; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Inkludering; Kommunikation; Strategier; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i förskolans verksamhet kommunicerar med flerspråkiga vårdnadshavare. Fokuset log på att undersöka vilka strategier pedagogerna har tillgång till i informella respektive formella möten med flerspråkiga vårdnadshavare. LÄS MER

  5. 5. En studie om hur förskollärare arbetar och förhåller sig till kulturella skillnader, för att bidra till kulturell jämlikhet, inom förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marika Brodin; Jonna Snell; [2022]
    Nyckelord :det sociokulturella perspektivet; interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; mediering; mångkulturalitet; mångkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare, yrkesverksamma på mångkulturella förskolor, arbetar och förhåller sig till kulturella skillnader för att bidra till kulturell jämlikhet inom förskolans verksamhet. Studien bygger på en kvalitativ studie där vi intervjuade två förskollärare från två skilda avdelningar på en förskola i en mellanstor stad. LÄS MER