Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Vad ska vi föra över till barnen?" : En kvalitativ studie om uppmärksammandet av tradition, kultur och kulturarv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Cecilia Johansson; Josefin Valett; [2022]
    Nyckelord :culture; cultural heritage; diversity; preschool; tradition; förskola; kultur; kulturarv; mångfald; tradition;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to present preschool teachers’ understandings, perceptions, and experiences of how and which cultures, traditions and holidays are noticed and celebrated, as well as what is included in the cultural heritage that the preschool shall pass on to the next generation. This is based on the preschool curriculum (Skolverket, 2018) formulations that describes the preschool teacher' assignation to pass on a cultural heritage in the form of values, traditions, and knowledge and that they in the education should make diverse cultures visible. LÄS MER

  2. 2. Religionsundervisning i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Moen; Emilia Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Förhållningssätt; inkludering; mångfald; mångreligiös; pedagogik; religion; religionsundervisning; skola; sekulär tro; sekularisering; världsbild;

    Sammanfattning : Utmaningarna och kraven på religionsämnet blir tydligare i ett alltmer sekulärt samhälle. Det diskuteras om hur undervisningen ska utformas och bedrivas i detta mångreligiösa samhälle. LÄS MER

  3. 3. Utmaningar och möjligheter i religionsundervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Arbenita Brahimi; Miranda Zeneli; [2021]
    Nyckelord :religionsundervisning; utmaningar; möjligheter; sekularisering och mångfald;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt lyfter de utmaningar som lärare i religionskunskap möter i en sekulär såväl som mångkulturell och mångreligiös samhälle. Vidare belyses hur de kan bemötas i syfte för att skapa tolerans och förståelse. LÄS MER

  4. 4. Religionsfilosofins uppgift i en senmodern, mångreligiös och pluralistisk värld

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Jennifer Schulze; [2019]
    Nyckelord :philosophy of religion; religion; philosophy; world-view; multi-religious; pluralistic;

    Sammanfattning : We live in a so-called late-modern age where religion and various world-views are something one must relate to in society, no matter what one thinks of that and wherever one lives in the world. This statement applies not least if we are to be able to live in consensus with each other and if we want a world with fewer conflicts, which I, without any evidence, claim that the majority of the world´s population wants. LÄS MER

  5. 5. Religionskunskapsundervisning i det mångreligiösa klassrummet : Utmaningar, möjligheter och upplevelser ur ett lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Hilding; Amanda Westerlund; [2018]
    Nyckelord :Religionskunskapsundervisning; utmaningar; möjligheter; elevers upplevelser; mångreligiös;

    Sammanfattning : Dagens religionskunskapsklassrum består ofta av en heterogen grupp elever. Vi har valt att benämna ett sådant klassrum som mångreligiöst, vilket betyder att många olika religioner och livsåskådningar finns representerade i klassrummet. LÄS MER