Sökning: "mångsidigt lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden mångsidigt lärande.
1. Främjande arbete för elever med diagnosen dyskalkyli : En litteraturstudie om stöd för elever i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Diagnosen dyskalkyli är en av flera orsaker till varför en elev kan hamna i svårigheter inom matematik. Dyskalkyli påverkar förmågan att lära sig samt utföra specifika aritmetiska operationer. LÄS MER
2. Drama i förskolans undervisningspraktik : Ur ett förskollärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Styrdokument framställer drama i förskolan som innehåll liksom metod för barns lärande och utveckling. Dock existerar inga beskrivningar på hur detta ska iscensättas i undervisning, vilket medför tolkningsutrymme. LÄS MER
3. Chefers upplevelser av krav, kontroll och stöd i sitt ledarskap under distansarbete.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka chefers upplevelser av krav, kontroll och stöd i sitt arbete under distansarbete. Studien baserades på en kvalitativ metod med en deduktiv ansats, teman till studien hämtades från krav-kontroll-stöd-modellen. Data samlades in via sju semistrukturerade intervjuer från en organisation. LÄS MER
4. "Det är allas våra barn" : Heltidsanställda mentorers främjande arbete med elever
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Den aktuella studiens syfte har varit att undersöka hur socialpedagoger arbetar främjande för elevers psykiska samt psykosociala hälsa, vilka möjligheter, hinder och/eller begränsningar som understryks samt möjliga utvecklingsområden avseende deras arbete. Studiens metodologiska utgångspunkt var socialkonstruktionistiskt med en kvalitativ ansats, där semistrukturerade intervjuer genomfördes. LÄS MER
5. Att göra jämställdhet i klassrummet – om lågstadielärares tolkning och förståelse av skolans jämställdhetsuppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vi lever i ett av de mest jämställda länder i världen, trots detta har Sverige inte nått ända fram (Agenda 2030, 2019; Cushman, 2010; SCB, 2020). Med denna studie undersöker vi hur det ser ut på lågstadieskolor, och hur lärare gör för att med sitt inflytande påverka och förändra de normer och fördomar som finns i samhället. LÄS MER