Sökning: "mått av lönsamhet"
Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden mått av lönsamhet.
1. Corporate Social Responsibility (CSR):s påverkan på lönsamhet : En kvantitativ studie av 208 amerikanska börsnoterade bolag och 253 europeiska börsnoterade bolag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Titel: Corporate Social Responsibility (CSR): påverkan på lönsamhet. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Ruaa Mohammed & Suhaib Nasrallah Handledare: Jan Svanberg Datum: 2023-Maj Syftet: Frågor kring miljö och hållbarhet har blivit alltmer intressant hos företag och intressenter. LÄS MER
2. Leder jämställda styrelser till högre lönsamhet? : En kvantitativ studie om sambandet mellan jämställda styrelser och företags lönsamhet
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Syfte: För tio år sedan lade EU-kommissionen fram ett förslag om direktiv gällande jämställdhet i börsnoterade företags bolagsstyrelser. 2020 återuppväcktes frågan och är idag högst aktuell. LÄS MER
3. Assessing cost-efficiency in a distribution network with different degrees of centralization : A case study at a Swedish pharmaceutical company
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : The supply chain is multilateral concept, involving all actors partaking in fulfilling customer requests. Within the supply chain, the outbound distribution network is key for achieving profitability as it has a direct effect on supply chain costs and on customer value. LÄS MER
4. CSR - med SME:s överlevnad som insats : En kvantitativ studie om svenska små och medelstora IT-företag
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: CSR är ett omdiskuterat ämne som har blivit mer närvarande i dagens affärsvärld. Fler företag anammar CSR i deras verksamhetsstrategi men detta antas främst gälla för de större företagen. LÄS MER
5. Hur olika marknadsföringsmetoder påverkar företags värdeskapande : En kvalitativ studie på svenska detaljhandelsföretag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Investeringar i marknadsföring har länge tagit plats i diskussioner för företag, där målet ofta är att investera i marknadsföring som genererar värdeskapande. Utifrån detta har syftet för studien tagits fram. Syftet är att öka förståelsen för hur lönsamt det är för företag att investera i marknadsföring. LÄS MER