Sökning: "möblering av klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden möblering av klassrummet.

  1. 1. Räcker lärarna till? : En enkätstudie om lärarnas syn på arbetet kring elever med koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Carl Larsson; Ronja Wallgren; [2022]
    Nyckelord :Koncentrationssvårigheter; anpassningar; pedagogisk planering; skoldidaktisk teori; enkät;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare planerar, genomför och reflekterar över undervisning utifrån didaktiska val gällande elever som har problematik kring koncentrationen. Samt hur deras tidsmässiga, organisatoriska förutsättningar ser ut för att möta behovet hos elever med koncentrationssvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Det fysiska rummets möjligheter och begränsningar för utforskande lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Grip Höök; [2022]
    Nyckelord :miljö; estetik; kreativitet; utforskande; läroprocess; fotografisk bild; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : I den här undersökningen har jag intresserat mig för hur elever i gymnasieämnet fotografisk bilduppfattar utformningen av sin fysiska lärandemiljö. Syftet med studien är att ur ett elevperspektivsynliggöra vilka möjligheter och begränsningar klassrummets fysiska utformning kan skapa förutforskande lärprocesser. LÄS MER

  3. 3. Att skapa det perfekta klassrummet : En studie om möjligheter och begräsningar i lågstadielärares klassrumsmöblering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Matilda Ingebretsen; [2021]
    Nyckelord :Klassrumsmöblering; traditionellt klassrum; bananbord; kommunikativa processer; ramfaktorteorin.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskap om hur lärare ser på och motiverar sin klassrumsmöblering, samt att synliggöra möjligheter och begränsningar med olika former av möblering. Studiens frågeställningar är: Hur planerar lärare sin klassrumsmöblering? Vilka möjligheter för lärande skapas av möblering i de olika klassrummen? Vilka begränsningar för lärandet skapar av möbleringen i de olika klassrummen? Studiens empiri består av kvalitativa intervjuer med sex lärare, samt observationer och fotografier av deras respektive klassrum. LÄS MER

  4. 4. "Men annars så är det ett ganska bra klassrum" : Sju lärares uppfattningar om den fysiska lärmiljön i klassrummet, en fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Vilhelm Hellsten; Jenka Sandin Pinones; [2021]
    Nyckelord :Fenomenografi; fysisk lärmiljö; klassrummet; likheter; lärare; skillnader;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka lärares uppfattningar gällande den fysiska lärmiljön i klassrummet genom att försöka besvara studiens frågeställningar:  ·       Vilken innebörd har den fysiska lärmiljön i klassrummet för lärare?  ·       Vilken möjlighet har lärare att påverka den fysiska lärmiljön i klassrummet?  ·       Vad uppfattar lärarna som centralt i klassrummet? Studiens frågeställningar skulle besvaras med en fenomenologisk metodansats genom kvalitativa intervjuer. Genom bekvämlighetsurval fick sju lärare ta del av information gällande studien samt skriva under en samtyckesblankett innan de intervjuades enskilt via digitala videorum. LÄS MER

  5. 5. Fysisk miljö och koncentration En kvalitativ flerfallsstudie i flexibelt och traditionellt utformade klassrum

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Ek; Helena Giebat; [2020-01-16]
    Nyckelord :Fysisk lärmiljö; flexibel traditionell; inflytande; koncentration; grundskola; sociokulturellt; interaktionistiskt perspektiv; flerfallsstudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en fördjupad förståelse om hur utformning och möblering av den fysiska miljön kan främja skolarbete, med fokus på koncentration i klassrumsmiljön. Det undersöktes med stöd av forskningsfrågor om användning av den fysiska miljön samt hur den fysiska miljön påverkade elevers och lärares språkliga uttryck och elevers inflytande. LÄS MER