Sökning: "möjligheter och begränsningar i reggio emilia"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden möjligheter och begränsningar i reggio emilia.

  1. 1. Pedagogisk dokumentation : - En systematisk litteraturstudie med fokus på kommunikation mellan barn och pedagoger samt barns delaktighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nicole Kaneteg; Joanna Alkemyr; [2020]
    Nyckelord :Pedagogical documentation; participation; communication; ethical issue; systematic literature study; Pedagogisk dokumentation; Reggio Emilia; delaktighet; kommunikation; etiska dilemman; systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad tidigare forskning har kommit fram till vad gäller möjligheter och begränsningar i arbetet med pedagogisk dokumentation i förhållande till kommunikation mellan barn och pedagoger och barns delaktighet. Syftet var även att synliggöra vilka etiska dilemman som uppstår, kopplat till barns delaktighet och kommunikationen mellan barn och pedagoger. LÄS MER

  2. 2. Förskolerum : Pedagogers utsagor kring inomhusmiljön i Reggio Emilia inspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofia Siljeholm; [2015]
    Nyckelord :Reggio Emilia filosofi; pedagogiska miljöer; Foucault; diskursanalys; barnsyn;

    Sammanfattning : Inom Reggio Emilia pedagogiken ses miljön på förskolorna som en tredje pedagog och man lägger stor vikt vid hur denna ska utformas. Studiens syfte var att undersöka hur detta omsätts i praktiken genom att analysera hur pedagoger på Reggio Emilia inspirerade förskolor pratar om inomhusmiljöns utformning och användning. LÄS MER

  3. 3. Möjligheter och begränsningar i Reggio Emiliainspirerade förskolors estetiska verksamhet

    Magister-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Gittel Strassman; [2014]
    Nyckelord :Estetisk verksamhet i förskolan; bildpedagogik; förskolepedagogik; diskursanalys; det kompetenta barnet; lek; skapande; lärande; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en undersökning av barns möjligheter och begränsningar i förskolans ateljéer. Syftet är att synliggöra och problematisera föreställningar och uppfattningar om barns bild- och formarbete i förskolans vardagspraktik. LÄS MER

  4. 4. Pedagogisk dokumentation : begränsningar och digitala möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Margareta Lööf; Annika Jönsson; [2013]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; digitala verktyg; reflektion; kvalitetsutvärdering;

    Sammanfattning : Abstract Författare: Margareta Lööf och Annika Jönsson Titel: Pedagogisk dokumentation – begränsningar och digitala möjligheter Engelsk titel: Pedagogical documentation – limitations and digital possibilities Antal sidor: 28 Syftet med detta examensarbete är att via kvalitativa intervjuer med öppna frågor, undersöka hur pedagoger i förskolan har förstått att den pedagogiska dokumentationen ska genomföras, hur man ställer sig till den och vad man anser krävs för att den ska bli en mer naturlig del av den dagliga verksamheten i förskolan. Utöver dessa frågor kommer arbetet även att innehålla pedagogers tankar om att använda sig av digitala verktyg i den pedagogiska dokumentationen. LÄS MER

  5. 5. ”Det går att plocka ut innemiljön, vi vet att det går och att vi kan – men vi har inte gjort det” : En kvalitativ intervjustudie av hur förskollärare på tre Reggio Emilia-inspirerade förskolor uttrycker att de utmanar barnen på förskolegården

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Katja McBreen; Christina Wenäll; [2010]
    Nyckelord :Reggio Emilia; förskolegård; utevistelse; pedagog; utepedagog; utforskande barnet;

    Sammanfattning : Studien är baserad på intervjuer med sju förskollärare på tre Reggio Emilia-inspirerade förskolor i olika delar av landet. Inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi ses barn som kompetenta att redan från födseln utforska sin omvärld, och att de utvecklas i en utmanande miljö, ”den tredje pedagogen”. LÄS MER