Sökning: "möjligheter och hinder matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 138 uppsatser innehållade orden möjligheter och hinder matematik.

  1. 1. Matematiksvårigheter och inkluderingur lärares perspektiv på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Hussein Khalayli; [2024]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; inkludering; fenomenografi; högstadiet.;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur matematiklärare och speciallärare beskriver matematiksvårigheter och hur de beskriver att de anpassar sin undervisning för elever med matematiksvårigheter. För att uppnå syftet har tre frågeställning formulerats: 1. LÄS MER

  2. 2. Konkret material i matematikundervisning : En studie om F-3 lärares perspektiv på användning av konkreta material i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Toukmaji Rania; Bakr Tolin; [2024]
    Nyckelord :Interaktiv högläsning; högläsning; dialogisk högläsning; förskoleklass; språkutveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att få mer kunskap om hur F-3 lärare tänker om att arbeta med konkret material och hur de tänker att elever lär av att arbeta med konkret material. Det insamlade materialet bearbetades och analyserades med hjälp av tematisk analys efter att fyra kvalitativa intervjuer genomfördes med F-3 lärare. LÄS MER

  3. 3. När orden inte räcker till : En studie om olika representationsformers betydelse för att synliggöra matematiken i grundskolans matematikundervisning

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Rehnberg; Olsson Kerstin; [2023]
    Nyckelord :konkret material; matematikundervisning; representationsformer; räknemetoder och taluppfattning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att få mer kunskap om hur lärare kan synliggöra matematiken i sin undervisning i grundskolan, med hjälp av olika representationsformer. Vi valde semistrukturerade intervjuer som metod och 12 legitimerade och verksamma lärare deltog. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg i matematikundervisning : En kvalitativ undersökning kring de digitala verktygen i matematikundervisningen och grundskollärares syn på sin digitala kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Skrijelj Amina; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Digital teknik blir allt mer betydelsefullt i samhället. Många barn idag har en stor vana med att hantera digitala verktyg och idag finns det krav på deras digitala kompetens i skolan. LÄS MER

  5. 5. Språk och matematik med fokus på flerspråkiga elever i matematikundervisning (FK-3)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Marwah Aldabooni; [2023]
    Nyckelord :Matematikundervisning; Flerspråkiga elever; Modersmål; Flerspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforskar hur lärare hanterar elevernas begränsade svenska språk vid hinder för matematikinlärningen. För att kunna få en inblick i hur det går till ute i verksamheten, kontaktades olika skolor i låg stadiet, varav olika lärare intervjuades. Intervjufrågorna utformades utifrån sociokulturellt perspektiv. LÄS MER