Sökning: "mörka designmönster"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden mörka designmönster.

  1. 1. Mörka designmönsters manipulativa motiv : Ett experiment om hur mörka designmönster påverkar användares beslutsfattande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Anna Månson; Elin Silverbratt; [2022]
    Nyckelord :Cookie-godkännande; mörka designmönster; neutrala designmönster; integritet; automatiserad processering; kontrollerad processering; beslutsfattande; cookie;

    Sammanfattning : Inom gränssnittsdesign används designmönster för att lösa återkommande designproblem. En typ av sådana mönster är mörka designmönster. Dessa används för att manipulera användares beteende när de interagerar med olika gränssnitt. LÄS MER

  2. 2. Är du uppmärksam? : Hur mörka designmönster kan användas för att påverkahandlingar med gott syfte

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Sofia Uddfolk; Rebecca Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Dark pattern design; interfaces; user experience; psychological principles; cognitive patterns; public transport; Mörka designmönster; gränssnitt; användarupplevelse; psykologiska principer; kognitiva mönster; kollektivtrafik;

    Sammanfattning : Corona pandemin fortsätter in i 2021 och den svenska kollektivtrafiken fortsätter att ta resenärer till sina destinationer. Den svenska strategin för hantering av pandemin har varit attl åta individerna själva ansvara för att hålla nere smittspridningen genom social distansering, och om möjligt jobba hemifrån med färre kollektiva resor (Ludvigsson 2020). LÄS MER

  3. 3. Spelares upplevelser av mörka designmönster i MMORPG spel

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :David Östling; Isak Sundström; [2021]
    Nyckelord :MMORPG; dark patterns; games; Runescape.;

    Sammanfattning : Denna studie utfördes för att undersöka konceptet om mörka designmönster i MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Games) spel och för att ta reda på vad spelarna tyckte om dem. Detta gjordes för att utöka kunskapen kring ämnet och för att lysa ett ljus på hur spelare blir påverkade av mörka designmönster. LÄS MER

  4. 4. Där spelbarhet möter mörk design : Måste befintlig spelbarhetsheuristik revideras?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jesper Holm Englund; Platon Woxler; [2019]
    Nyckelord :dark design; dark patterns; UX; användbarhet;

    Sammanfattning : Att göra en användarupplevelse smidig och smärtfri är något som ofta eftersträvas när tillverkare av mjukvara jobbar med design och en produkt som uppnår detta sägs ha en hög användbarhet. Inom spel används på ett liknande sätt begreppet spelbarhet istället, som ett mått på ett spels kvalitet. LÄS MER