Sökning: "möta det okända"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden möta det okända.
1. Upplevelser av lukt- och smakstörningar efter Covid-19 : En tematisk innehållsanalys i ett internetforum
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Ett vanligt och karaktäriserande symtom för akut Covid-19 infektion är lukt- och smakstörningar. För en del av de som drabbats kvarstår dessa störningar långt efter det att infektionen läkt ut. Dessa störningar kan påverka individens liv och vardag, vilket kan leda till stora utmaningar och konsekvenser. LÄS MER
2. Att leva med hjärtsvikt i livets slutskede : En litteraturöversik av kvalitativa artiklar
M1-uppsats, Jönköping University/HälsohögskolanSammanfattning : Hjärtsvikt är en kronisk sjukdom förenad med stort lidande för de drabbade. Personer med kronisk hjärtsvikt har återkommande försämringsperioder med stor prognostisk osäkerhet. Genom en djupare förståelse av upplevelsen att leva med hjärtsvikt i livets slutskede kan omvårdnaden anpassas därefter. LÄS MER
3. Okonventionella reparationer : Hur lär vi oss reparera det okända.
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : Försvarsmaktens resa har fram tills nyligen präglats av att myndigheten krymper. Vi har sett hur invasionsförsvaret övergick till ett insatsförsvar som i större uträckning fokuserade på verksamhet utomlands Insatsförbanden utrustades med modern materiel som i de flesta fall var i bruk hela tiden. Materielen fanns hos förbanden. LÄS MER
4. Akuta larm utanför operationsavdelningen : En intervjustudie om anestesisjuksköterskans upplevelser
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Anestesisjuksköterskan ska kunna vårda akut sjuka patienter med anestesiologiska behov oberoende av vårdmiljön. Akuta larm utlöses när en patient försämras och är i behov av akut vård och då krävs det att anestesisjuksköterskan kan ta snabba beslut. LÄS MER
5. Övergångsprocessen mellan förskola och förskoleklass ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Abstrakt Att gå från att vara ett förskolebarn till att bli ett förskoleklassbarn kan ses som ett naturligt steg för barnet. Det kan vara en omvälvande upplevelse att få möta allt det nya och okända. Att främja en gynnsam övergång för barnet är viktig för barnets framtida utveckling och hälsa. LÄS MER