Sökning: "möte integration"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden möte integration.

  1. 1. Integration på riktigt : Ett kombinerat arbete om hur stadsplanering kan motverka segregation och sociala klyftor

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Emilia Jurzyk; [2023]
    Nyckelord :Segregation; integration; fysisk planering;

    Sammanfattning : Segregerade och fragmenterade städer är en följd av tidigare planeringsideal, vars konsekvenser växer sig allt större. Problematiken ligger inte bara i geografiska uppdelningar men också i orättvisa uppväxt- och levnadsvillkor som skapar klyftor i samhället. LÄS MER

  2. 2. Kulturkrockar i skolan : En fallstudie av integrering i det svenska skolsystemet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Billal Boudali Ouchfoun; [2021]
    Nyckelord :Integration; utanförskap; kulturkrockar; skola; förskola;

    Sammanfattning : Some children grow up between two different cultures and in some cases different religious values ​​/ beliefs, how does it affect their everyday life both inside and outside school environments. Previous research shows that children may experience exclusion or a feeling of being in-between due to cultures and religious differences. LÄS MER

  3. 3. Demokratiutbildning och skolval : Ett samverkande eller spänningsfyllt möte?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Linn Nilsson; [2019]
    Nyckelord :School election; democracy education; democracy-mission; shaping citizenship; politics in school;

    Sammanfattning : Swedish schools are responsible for a democracy-mission, to educate democratic citizens. School elections can thus be a tool where the students can practice an important democratic act, namely to vote. LÄS MER

  4. 4. Främlingsfientliga åsikter bland elever : En intervjustudie om religionslärares arbetsstrategier för att motverka främlingsfientlghet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Adam Petersson Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Främlingsfientlighet; Skola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien ämnar undersöka hur lärare i ämnet religionskunskap arbetar mot främlingsfientlighet, hur dem ser på religionskunskapen som medel i detta arbete samt att undersöka vad lärarna har för erfarenheter av främlingsfientlighet inom ramen för skolan. Metod Studien har genomförts med en kvalitativ ansats, där jag intervjuat fem gymnasielärare i ämnet religionskunskap. LÄS MER

  5. 5. Kampen om erkännande : En kvalitativ studie om hur elever från en förberedelseklass på gymnasiet presenterar sina identiteter i sina berättelser om sin skolsituation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Armin Sehovic; [2018]
    Nyckelord :Language introduction; newly arrived students; narrative identity; ethnic identity; national identity; language proficiency; Språkintroduktion; nyanlända elever; narrativ identitet; etnisk identitet; nationell identitet; språkfärdighet;

    Sammanfattning : Ett ovanförperspektiv avseende kartläggningen av nyanlända elevers behov präglar det svenska samhället och skolsystem. Detta leder således till en indelning av elever i språkintroducerande förberedelseklasser som separeras från elever från ordinarie klasser vilket försvårar integrering. LÄS MER